Alkukauden otannan perusteella SaiPa ja KooKoo kulkevat vastavirtaan yleisömäärien suhteen.
SM-liigan ensimmäiset kierrokset ovat tarjoilleet liki jokaiselle seurapomolle huolestuttavia uutisia. Yleisömäärät ovat olleet yllättävän alhaisella tasolla.
KooKoo on prosentuaalisesti eniten tavoitteensa yläpuolella. Uutuuden viehätys on näkynyt, sillä ihmisiä on ollut Lumon Areenalla 3873 hengen keskiarvolla. KooKoon budjetoitu tavoite on 3500.
SaiPa on sarjanousija KooKoon ohella piristävä poikkeus. Sputnikkien pelejä on ollut seuraamassa keskimäärin 4023 henkeä, kun seuran tavoite on 3900.
– Tietysti se on hieno homma, että yleisöä on käynyt mukavasti. Ensimmäinen peli oli loppuunmyyty. Se oli upea juttu pelaajille, organisaatiolle ja yleisölle, toimitusjohtaja Riku Kallioniemi sanoo MTV Sportille.
Kallioniemi on kuitenkin hyvin perillä siitä, ettei katsojia ole käynyt liigaotteluissa toivotulla tavalla.
– Emme ole irrallinen saareke. Totta kai seuraamme missä mennään yleisesti. Taloustilanne on saanut ihmiset varovaiseksi. Tätä mietitään täällä ja yhdessä muiden kollegoiden kanssa, Kallioniemi painottaa.
SaiPan ympärillä on ollut positiivista pöhinää muutaman kauden ajan. Pienen seuran menestys on lisännyt yleistä kiinnostusta, mutta se ei ole Kallioniemen mukaan tärkein seikka.
– Katsojakyselyiden pohjalta sosiaalinen aspekti on menestystä tärkeämpi. Ihmisista on mukava tulla hallille, juoda kahvia ja nähdä tuttuja. Voittaminen tuo katsojia aina vähän lisää, mutta se ei ole tärkein juttu. Jos joku joukkue häviäisi paljon, niin eihän peleissä silloin kävisi kukaan, Kallioniemi kuvailee.
Entinen SaiPa-kapteeni katsoo luottavaisena tulevaan.
– Odotan yleisömäärien kasvavan yleisellä tasolla, jahka pakkasillat saapuvat. SM-liigassa on todella tasaista taistoa kärkipäässä. Lisäksi CHL näytti miten kova liiga meillä on. SM-liigassa on paljon hyvää, toimitusjohtaja näkee.