Sebastian Vettel on edelleen matkalla kohti toista perättäistä maailmanmestaruuttaan, vaikka Nürburgringin kotikilpailu päättyi Red Bull -kuljettajalta kauden huonoimpaan tulokseen. Voitonjuhliin valmistautuneelle saksalaismedialle neljäs sija oli luonnollisesti pettymys.
- Näin huonosti "Seppi" ei ollut vielä tällä kaudella pärjännyt. Uusi Nürburg-King on Lewis Hamilton, julisti Express.
- Miksei Vettel kykene voittamaan Saksassa yhtään kilpailua? Muuten niin täydellinen maailmanmestarimme töppäili Nürburgringillä jo kymmenen kierroksen kohdalla, kirjoitti Bild.
Pyörähdys pudotti Vettelin kärkitaistosta. Kilpailun lopussa hän nousi neljänneksi ohitettuaan varikolla Felipe Massan.
- Ensimmäisen kerran 15 kilpailuun (moottoririkko Etelä-Koreassa 2010) Vettel matkusti kotiin ilman samppanjasuihkua. Lohtuna oli se, että hän menetti vain kolme pistettä turvallisesta MM-pistejohdosta, joka on edelleen 77 pistettä. Niin kauan kuin Vettel ei keskeytä, eivät kilpakumppanit saa piste-eroa juuri kavennettua, Bild huomioi.
Brittilehdissä kilpailua kuvailtiin Hamiltonin revanssiksi. Kauden ensimmäisen puoliskon aikana brittikuski oli jatkuvasti myrskyn silmässä.
- Hamiltonille olisi voinut suoda anteeksi sen, jos hän olisi näyttänyt yhtä tai kahta keskisormea kaikille niille, jotka ovat pilkanneet häntä suurin piirtein kaikesta elämässään - ajotaktiikoista, aggressiivisesta luonteesta, managerivalinnoista ja jopa partakarvoista, The Independent totesi.
The Guardian uskoi voiton olleen helpotus sekä Hamiltonille että McLarenille.
- Hamiltonin voitto ei olisi voinut tulla parempaan aikaan tallille tai kuljettajalle. Hänen ajotyyliään ja McLarenin johtoa on kritisoitu viime viikkoina, mutta nyt molemmat hoitivat osansa täydellisesti.
Lehti pani merkille myös sen, ettei Vettel ole parhaimmillaan silloin, kun hän joutuu takaa-ajajan rooliin.
- Vettel on voittanut vain kaksi GP:tä, joita hän ei ole johtanut ensimmäisessä mutkassa. Saksassa ei saatu vastausta kysymyksen siitä, osaako hän taistella kärjen takana. Kilpakumppanit eivät jätä tätä huomioimatta. Heidän on yritettävä kaikin voimin sotkea Vettelin pasmat aika-ajoissa.
Kauden käännekohta?
Italialainen La Stampa piti Saksan GP:tä kauden kääntökohtana, vaikka Vettelin valtavan pistejohdon kurominen umpeen onkin vielä työn ja tuskan takana.
- Hamilton on innoissaan, Fernando Alonso optimistinen, Vettel taas pettynyt ja jopa siinä määrin huolissaan, että hän yritti ensimmäisen kerran herätellä insinöörejään.
- Kauden jälkimmäinen puolisko on alkanut ja yhtäkkiä suoritukset, tulokset ja mielenalat ovat kääntyneet. McLaren ja Ferrari ovat nopeimmat, Red Bull on takaa-ajajana.
Myös La Stampa kyseenalaisti Vettelin taidot kilpa-ajajana.
- On jäänyt kuva, että hän on erinomainen hallitsemaan kilpailua kärkipaikalta, mutta tuskailee joutuessaan takaa-ajajaksi.
Corriere della Sera kuvaili Nürburgringin kilpailua eräänlaiseksi vallankumoukseksi ja vanhan vallan (McLaren ja Ferrari) paluuksi formula ykkösiin.
- On vielä liian aikaista sanoa, että maailmanmestarin väri on jälleen Red Bullin sininen Sebastian Vettelin ajamana, lehti totesi.
Fernando Alonso ei kyennyt uusimaan kahden viikon takaista voittoaan, mutta vahva kakkossija Ferrarille huonosti sopineessa viileässä kelissä oli silti vahva osoitus italialaistallin paluusta kärkikahinoihin.
- Silverstonessa alkoi Ferrarin osalta toinen MM-sarja, ja Saksan hieno kilpailu oli vahvistus sille, Corriere della Sera kiteytti.
"Massa teki velvollisuutensa"
Toinen Ferrari-kuljettaja Felipe Massa piteli ansiokkaasti Vetteliä takanaan, kunnes menetti sijoituksen tallin virheeseen varikkokäynnillä. Corriere della Seran mielestä Massaa on turha arvostella siitä, että hän ei pysy Alonson kyydissä.
- Maranellossa tarvitaan ykkös- ja kakkoskuski, ja eilen Felipe teki velvollisuutensa varikkokäynnin ongelmaan saakka.
Espanjalainen AS kiinnitti huomiota Alonson ja Hamiltonin lämpimään halaukseen parc fermé -alueella. Lehden mukaan vanhat kiistakumppanit kunnioittavat toisiaan eniten kaikista nykykuljettajista.
- Alonso ja Hamilton osoittivat eilen olevansa kaksi tämän hetken parasta kuljettajaa. Kun heillä on samanveroiset autot kuin kilpakumppaneilla, he ovat kärjessä.
Kärkitaiston tasoittuminen tekee joka tapauksessa hyvää formula ykkösten mielenkiinnolle.
- Neljässä viime kilpailussa on ollut neljä eri voittajaa - Jenson Button, Vettel, Alonso ja Hamilton - mitä ei ole tapahtunut kauden 2003 neljän ensimmäisen kilpailun jälkeen. Hamilton ja Alonso ovat herättäneet MM-sarjan henkiin Vettelin monotonisen näytöksen jälkeen, AS totesi.