Salakuljetettujen Maybachien tarina alkaa valjeta – miten Kim Jong-un sai käsiinsä saksalaisia luksusautoja?

Olemme uutisoineet Pohjois-Korean johtajan Kim Jong-unin kysymyksiä herättäneistä autohankinnoista pariinkinotteeseen. Nyt tarjolla on hieman vastauksiakin.

YK on kieltänyt luksustuotteiden viennin Pohjois-Koreaan yhtenä keinona painostaa maata luopumaan ydinaseistaan, joten Kim Jong-unilla ei pitäisi olla hallussaan Maybacheja eikä Rolls-Royceja. Näin kuitenkin on ollut jo pitkään, ja Kim on saapunut tapaamaan niin Venäjän presidentti Vladimir Putinia kuin USA:n presidenttiä Donald Trumpiakin länsimaissa valmistettujen ökyautojen kyydissä.

Jopa Mercedes-Benzin emoyhtiö Daimlerin johdossa on hämmästelty, miten yhtiön Maybach-edustusautoja on päätynyt Kimin käyttöön, mutta mysteeri vaikuttaa nyt suurimmaksi osaksi selvitetyltä.

The New York Times sai tutkimuksissaan selville, että ainakin kaksi Kimin panssaroitua Maybach S600 Pullman Guard -autoa aloittivat hämyisen matkansa kesäkuussa 2018 Hollannin Rotterdamista, johon ne tuotiin rekan kyytiin lastatuissa sinetöidyissä konteissa. Toistaiseksi ei tiedetä, mistä jopa 1,6 miljoonan dollarin arvoiset panssariautot tuotiin Hollantiin.

Rotterdamista autot on kuljetettu yhteensä neljän eri laivan kyydissä ensin Kiinaan, sitten Japaniin ja Etelä-Koreaan. Etelä-Koreasta autot on kuljetettu lokakuussa Venäjän Vladivostokiin ja sieltä todennäköisimmin lentokoneilla Pohjois-Koreaan. New York Timesin mukaan asialla olisi ollut samat lentokoneet, joilla Kimin edustusautoja on liikuteltu aiemminkin.

Daimler itse on kiistänyt jyrkästi käyvänsä minkäänlaista kauppaa Pohjois-Korean kanssa, ja kertoo olevansa itsekin hämmästynyt tapauksesta.

– Tutkimme aina median kuvissa näkyvät autot tarkkaan, mutta ilman tunnistenumeroita on vaikea löytää konkreettista johtolankaa, Daimlerin edustaja kertoi Business Insiderille.

Lähteet: The New York Times, Business Insider

Lue myös:

    Uusimmat