Salakuljetettujen Maybachien tarina alkaa valjeta – miten Kim Jong-un sai käsiinsä saksalaisia luksusautoja?

kim jong-un pohjois-korea vladivostok vladimir putin
Pohjois-Korean johtaja Kim Jong-un on mieltynyt saksalaisiin edustusautoihin.All Over Press
Julkaistu 09.08.2019 20:33

Ville Järveläinen

Olemme uutisoineet Pohjois-Korean johtajan Kim Jong-unin kysymyksiä herättäneistä autohankinnoista pariinkin otteeseen. Nyt tarjolla on hieman vastauksiakin.

YK on kieltänyt luksustuotteiden viennin Pohjois-Koreaan yhtenä keinona painostaa maata luopumaan ydinaseistaan, joten Kim Jong-unilla ei pitäisi olla hallussaan Maybacheja eikä Rolls-Royceja. Näin kuitenkin on ollut jo pitkään, ja Kim on saapunut tapaamaan niin Venäjän presidentti Vladimir Putinia kuin USA:n presidenttiä Donald Trumpiakin länsimaissa valmistettujen ökyautojen kyydissä.

Jopa Mercedes-Benzin emoyhtiö Daimlerin johdossa on hämmästelty, miten yhtiön Maybach-edustusautoja on päätynyt Kimin käyttöön, mutta mysteeri vaikuttaa nyt suurimmaksi osaksi selvitetyltä.

The New York Times sai tutkimuksissaan selville, että ainakin kaksi Kimin panssaroitua Maybach S600 Pullman Guard -autoa aloittivat hämyisen matkansa kesäkuussa 2018 Hollannin Rotterdamista, johon ne tuotiin rekan kyytiin lastatuissa sinetöidyissä konteissa. Toistaiseksi ei tiedetä, mistä jopa 1,6 miljoonan dollarin arvoiset panssariautot tuotiin Hollantiin.

1:20img

VIDEO: Näin toimii Audi A8:n kaappauksenestovarustelu.

Rotterdamista autot on kuljetettu yhteensä neljän eri laivan kyydissä ensin Kiinaan, sitten Japaniin ja Etelä-Koreaan. Etelä-Koreasta autot on kuljetettu lokakuussa Venäjän Vladivostokiin ja sieltä todennäköisimmin lentokoneilla Pohjois-Koreaan. New York Timesin mukaan asialla olisi ollut samat lentokoneet, joilla Kimin edustusautoja on liikuteltu aiemminkin.

Daimler itse on kiistänyt jyrkästi käyvänsä minkäänlaista kauppaa Pohjois-Korean kanssa, ja kertoo olevansa itsekin hämmästynyt tapauksesta.

– Tutkimme aina median kuvissa näkyvät autot tarkkaan, mutta ilman tunnistenumeroita on vaikea löytää konkreettista johtolankaa, Daimlerin edustaja kertoi Business Insiderille.

Lähteet: The New York Times, Business Insider

Tuoreimmat aiheesta

Pohjois-Korea