Salattu raskaus ja kuninkaallinen murhasalaliitto – oliko prinsessa Dianan auto-onnettomuus sattumaa?

Prinsessa Dianan hengen elokuussa 1997 vieneen auto-onnettomuuden on vuosikausien ajan epäilty olleen tarkkaan suunniteltu salaliittojuoni. 

Prinsessa Diana menehtyi traagisella tavalla auto-onnettomuudessa Pariisissa 31. elokuuta vuonna 1997. Onnettomuudessa menehtyivät myös Dianan miesystävä Dodi Al-Fayed sekä auton kuljettaja Henri Paul. Ainut onnettomuudesta selvinnyt oli Dianan henkivartija Trevor Rees-Jones, joka sai vakavat vammat ja oli yli viikon koomassa. 

Diana oli kuollessaan 36-vuotias. Prinsessan lapset olivat hyvin nuoria tragedian aikaan: prinssi William oli 15-vuotias ja prinssi Harry 12-vuotias. 

Aikoinaan onnettomuutta tutkittiin laajasti ja muun muassa Al-Fayedin isä Mohamed Al-Fayed vaati saada täyden selvyyden illan tapahtumista. Tutkimuksissa selvitettiin 175 eri teorian mahdollisuutta onnettomuuden syihin. 

Vaikka Dianan kuoleman on virallisesti todettu johtuneen traagisesta auto-onnettomuudesta, on olemassa useita salaliittoteorioita joiden mukaan se ei ollut lainkaan sattumaa. Keräsimme kokoon viisi teoriaa, joiden on koettu olleen todennäköisin syy sydänten prinsessan kuolemaan. 

Syntymätön lapsi

Diana ja Al-Fayed poistuivat pariisilaisesta Hotel Ritzistä Dianan turvamiehen Rees-Jonesin kanssa Mercedekseen, jonka kuljettajana toimi hotellin turvapäällikkö Henri Paul. Joukko pakeni paparazzeja, jotka olivat kerääntyneet hotellin ulkopuolelle saadakseen vilauksen erikoisesta pariskunnasta: englantilaisesta prinsessasta ja egyptiläisestä elokuvatuottajasta.  

Joukko nousi Mercedekseen, joka lähti ajamaan kohti Pont de L'Alman tunnelia, jossa matka sai äkillisen päätöksensä. Merkittävällä nopeudella autoa kuljettanut Paul menetti ajoneuvon hallinnan, joka tämän seurauksena törmäsi tunnelin pylvääseen. 

Yhden salaliittoteorian mukaan onnettomuus oli kuninkaallisen perheen operoima, sillä Diana olisi odottanut lasta Al-Fayedille. Mies oli egyptiläinen muslimi ja teorioiden mukaan liitto hänen kanssaan ei olisi missään nimessä käynyt kuninkaalliselle perheelle. Tulevan kuninkaan eli prinssi Williamin isäpuoli saati sisarpuoli eivät olisi voineet olla varustettuja vastaavalla taustalla. 

Tämän takia on epäilty, että Dianaa kuljettanut ambulanssi hidasteli tahallaan matkalla sairaalaan. Diana taisteli hengestään vielä ambulanssin kyydissä, mutta epäilysten mukaan matkaa pitkitettiin, jotta prinsessa ei selviäisi. 

Dianan epäillystä raskaudesta ei ole kuitenkaan koskaan löydetty yhtäkään todistetta. Asia ei ilmennyt kuoleman jälkeisessä ruumiinavauksessa tai sairaalassa otetun verikokeen tuloksissa. Lisäksi prinsessan lähipiiriläisten mukaan mikään ei olisi koskaan viitannut siihen, että Diana olisi ollut kuollessaan raskaana. 

Autonkuljettaja

Toisen teorian mukaan autonkuljettajana toiminut Paul oli salaisen palvelun palkkalistoilla ja ajoi tahallaan pylvästä päin kuolettavasti. Onnettomuuspaikalla ja sen lähistöllä oli tapahtuman aikaan runsaasti turvakameroita, mutta jostain syystä onnettomuus itsessään ei tallentunut niistä yhteenkään. 

Virallisten selvitysten mukaan Paul oli humalassa autoa ajaessaan, sillä hänen verestään löytyi noin 1.75 promillea alkoholia tapahtuman ajalta. Salaliittoteorian mukaan humala oli valetta ja Paulin oikea ruumis vaihdettiin toiseen välittömästi onnettomuuden jälkeen, jolloin tutkimuksista saatiin vastaavat tulokset. 

Silminnäkijöiden mukaan Paul ei ollut käyttäytynyt humalaisesti tapahtumailtana. Lisäksi hänellä oli vaikuttanut olevan huomattavasti enemmän rahaa mitä hänen ammattinsa tulotasoon nähden olisi kuulunut olla. 

Vaikka asian tutkimuksissa ja Paulin veren testauksessa tehtiin aikoinaan virheitä, on silti pystytty lähes aukottomasti todistamaan, että kuljettaja oli humaltunut onnettomuushetkellä ja toimi näin ollen myös osasyynä auto-onnettomuudelle. 

Paparazzit

Salaliittoteorioita tai ei, on suurin syyttävä sormi osoittanut onnettomuudesta lähtien kohti Dianaa ja Al-Fayedia jahdanneita paparazzeja. Mikäli Dianan ei olisi tarvinnut paeta hänestä hinnalla millä hyvänsä kuvan halunneita paparazzeja, voisi hän tänäkin päivänä olla edelleen elossa. 

Eräs salaliittoteoria on esittänyt, että paparazzijoukko järjesti yhdessä Dianan kuolemaan johtaneen onnettomuuden. On epäilty, että paparazzit jahtasivat Hotel Ritzistä lähtenyttä autoa tahallaan niin, että sen oli pakko kolaroida. Näin ollen paparazzit loivat itse tilanteen, jossa mahdollisia salaliittoja alettaisiin epäillä. 

Teoria on kuitenkin kumottu usein erääseen kyseiseen ammattiin liittyvällä olenaisella seikalla: paparazzit ovat sellaisen ammattiryhmän edustajia, jotka harvoin liittoutuvat keskenään. 

Kuvaajat taistelevat itsenäisesti ja kilpailevat toisiaan vastaan saadakseen parhaan kuvan, jonka voi itse myydä eteenpäin parhaaseen hintaan. Näin ollen on melko epätodennäköistä, että Dianan onnettomuus olisi ollut ammattikunnan toimijoiden viekkaan ja julman juonen lopputulos. 

Diana pelkäsi omaa kuolemaansa

Dianan kerrotaan itse aavistelleen ja pelänneen, että hänet halutaan tappaa. Prinsessalla oli ollut ongelmia autonsa kanssa ja hän pelkäsi, että sitä peukaloidaan ja hänen kuolemansa lavastetaan onnettomuudeksi. 

Prinsessan entinen henkivartija ja rakastaja Barry Manakee kuoli onnettomuudessa, jonka Diana uskoi itse olleen lavastettu salaliiton toimesta.  

Diana arveli, että hänen kuolemansa antaisi hänen entiselle puolisolleen kruununprinssi Charlesille mahdollisuuden mennä ongelmitta uudestaan naimisiin. 

Prinsessan kerrotaan kirjoittaneen henkilökohtaisen ja tunteikkaan kirjeen, jossa hän ilmaisi huolenaiheensa asiasta. 

– Tämä vaihe elämässäni on mitä vaarallisin, kirjeessä kerrotaan lukeneen. 

Lääkärit

On epäilty, että Diana kuoli koska häntä hoidettiin liian pitkään onnettomuuspaikalla. Arvelujen mukaan näin tehtiin tahallaan, vaikka Diana olisi pitänyt viedä nopeammin lähimpään sairaalaan. 

Kyseessä kuitenkin on todennäköisesti ollut maakohtainen ero ensihoitokäytännöissä: ainakin tuohon aikaan Iso-Britanniassa ensihoitohenkilökunta pyrki saamaan onnettomuuden uhrin mahdollisimman nopeasti sairaalaan, kun taas Ranskassa kaikki mahdollinen apu pyrittiin antamaan ensin onnettomuuspaikalla. 

Lisäksi useiden lääkärien sekä hoitajien olisi pitänyt rikkoa ammattietiikkansa sekä valehdella siitä koko loppuelämänsä ajan. Tutkimuksissa on todettu, ettei näin ole käynyt. 

Onnettomuuden tutkimusten tulosten mukaan prinsesssa Dianan vammat olivat niin vakavat, ettei hän olisi voinut selvitä hengissä. Diana ei käyttänyt onnettomuushetkellä turvavöitä, joten kolarin voiman seurauksena esimerkiksi hänen sydämensä oli siirtynyt toiselle puolelle rintakehää. 

Virallisen selvityksen mukaan salaliittoteoriat eivät pidä paikkansa ja Dianan kuolema johtui yksinkertaisesti onnettomuudesta. Silti monet uskovat edelleen tänäkin päivänä prinsessan kuolemassa olleen jotain hämärää. 

Tutkimusten tulosten mukaan kuljettaja Henri Paul oli humalassa, eikä hän ollut ajokuntoinen. Lisäksi mies ajoi Mercedeksellä aivan liian lujaa ja menetti sen hallinnan, jonka seurauksena se törmäsi tunnelin pylvääseen, tappaen kolme kyydissä ollutta henkilöä. 

Auton todellista nopeutta ei tiedetä tarkkaan, mutta silminnäkijähavaintojen perusteella on pystytty varmistamaan, että vauhti oli erittäin kova. 

Lääkäreiden taistelusta ja elvytysyrityksistä huolimatta prinsessa Diana menehtyi sairaalassa 31. elokuuta kello 4 aamulla. 

Lue myös:

    Uusimmat