Terveysasemien ja hammashoitoloiden toimintaa Jyväskylässä kuormittanut potilastietojärjestelmän häiriö korjattu

Hammashoitola, yksityiskohta hammaslääkärintuolista Helsingissä 24. elokuuta 2015.
Muun muassa Jyväskylän hammashoitoloissa oli päivällä satojen puheluiden ruuhka. Kuvassa yksityiskohta hammaslääkärintuolista.Lehtikuva
Julkaistu 22.10.2018 18:29(Päivitetty 22.10.2018 19:06)

MTV UUTISET - STT

Jyväskylässä perusturvan palveluita ruuhkautunut potilastietojärjestelmän häiriö on korjattu.

Kaupungin tiedotteen mukaan järjestelmä toimii nyt normaalisti, mikä turvaa työskentelyn esimerkiksi kotihoidossa ja terveyskeskussairaalan osastoilla.

Päivällä häiriö hankaloitti puhelinpalvelua ja vastaanottoja Jyväskylän yhteistoiminta-alueen terveysasemilla, hammashoitoloissa, neuvoloissa ja koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa.

Esimerkiksi asiakas- ja potilastietoja ei saanut avatuksi järjestelmästä, mikä esti tietojen käsittelemisen. Sosiaalipalvelujen asiakastietojärjestelmässä ei ollut häiriöitä.

Päivällä satojen puheluiden ruuhka

Jyväskylän avosairaanhoidon palvelupäällikkö Ilkka Käsmä kertoi aiemmin tänään, että terveysasemilla ja hammashoitoloissa oli päivällä satojen puheluiden ruuhka.

– Onhan tämä vakavan luokan tietoliikenne häiriö, kun emme pääse tekemään töitä työkalulla, joka tarvitaan. Emme pääse lainkaan sähköiseen potilastietojärjestelmään emmekä tiedä, milloin potilaita on tulossa, minne ja miksi, Käsmä sanoi.

"Potilasturvallisuus ei ole vaarantunut"

Sinänsä potilasturvallisuus ei kuitenkaan vaarantunut, Käsmä arvioi. Esimerkiksi päivystys toimi tavalliseen tapaan Keski-Suomen keskussairaalassa. Tosin sielläkin järjestelmän häiriö vaikeutti päivällä toimintaa joitakin tunteja. Keskussairaala ja Jyväskylän kaupungin yksiköt käyttävät samaa Effica-potilastietojärjestelmää.

Jyväskylän kaupungin terveysasemat ovat olleet häiriöistä huolimatta auki.

Juttua ja otsikkoa päivitetty kello 18.02.

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa