Schumin aikana pahamaineista tallipeliä

Michael Schumacher, Rubens Barrichello, Itävalta 2002, kuva: Christof Koepsel/Bongarts/Getty Images
Michael Schumacher, Rubens Barrichello, Itävalta 2002, kuva: Christof Koepsel/Bongarts/Getty ImagesGetty
Julkaistu 19.10.2008 13:50(Päivitetty 19.10.2008 15:53)

Formula ykkösten lähihistoriassa on useaan otteeseen turvauduttu sopupeliin tallikaverusten välisissä ohitustilanteissa.

Pahamaineisin tapaus sattui Itävallan GP:ssä 2002, jolloin Rubens Barrichello joutui päästämään Michael Schumacherin edelleen, vaikka kyseessä oli vasta kauden kuudes osakilpailu - ja Schumi oli jo muutenkin ylivoimaisessa MM-johdossa. Tämän tapauksen seurauksena Kansainvälinen autoliitto FIA kielsi kilpailun tulokseen vaikuttavat tallimääräykset.

Esimakua Ferrarin tempusta saatiin jo Itävallan GP:ssä 2001, jolloin Barrichelloa päästi Schumi ohitseen vähän ennen maalia. Tuolloin Schumi nousi Barrichellon edelle kisan kakkoseksi.

Myös USA:n GP:ssä 2002 Schumin ja Barrichellon välillä nähtiin ihmeellistä peliä. Ferrari-autot tulivat Indianapolisin maalilinjalle lähes täsmälleen yhtä aikaa, kun johdossa ajanut Schumacher hidasti vauhtiaan loppusuoralla päästäen Barrichellon niukasti edelleen.

Mika Salo joutui lahjoittamaan Saksan GP:n voittonsa Ferrari-tallikaverilleen Eddie Irvinelle kaudella 1999. Salo toimi tuolloin loukkaantuneen Michael Schumacherin tuuraajana Ferrarilla ja Irvine taisteli mestaruudesta.

McLaren-tallissa David Coulthard päästi Mika Häkkisen edelleen kahdessa peräkkäisessä kisassa. Ensin kauden 1997 päätöskisassa Jerezissä ja sitten kauden 1998 avauskisassa Australiassa.

Jerezissä Coulthard päästi Häkkisen ajamaan avausvoittonsa, sillä Häkä ohitti vielä viimeisellä kierroksella Williamsin Jacques Villeneuven. Kyseisen kisan jälkeen esitettiin epäilyjä sopupelistä jopa Williamsin ja McLarenin välillä Häkkisen Villeneuvesta suorittaman helpon ohituksen johdosta, mutta FIA tyrmäsi epäilyt aiheettomina.

Australiassa Häkkinen oli menettänyt johtopaikkansa ajettuaan tallin radioliikenteeseen kohdistuneen häiriköinnin takia turhaan varikkosuoran läpi. McLarenin tallimääräys korjasi kuljettajien välisen tilanteen kömmähdystä edeltävän tilanteen mukaiseksi. Häkkinen pääsi näin ajamaan voittoon.

Tällä kaudella Heikki Kovalainen päästi Lewis Hamiltonin sopuisasti edelleen Saksan GP:ssä.

Viime kaudella tutkittiin, kielsikö McLaren Hamiltonia ajamasta täysillä tallikaveriaan Fernando Alonsoa vastaan Monacon GP:ssä. Tapauksesta ei annettu rangaistusta.

F1:n alkuaikoina 1950-luvulla tallimääräykset olivat vielä paljon nykyistä räikeämpiä, sillä tallin kakkoskuski sai luovuttaa oman autonsa kesken kisan ykköskuskin käyttöön, jos ykköskuski oli joutunut keskeyttämään.

Teksti: Jani Merimaa.

(MTV3)

Katso F1-videot Netti-tv:stä (maksullinen):

Tuoreimmat aiheesta

Kiina 2008