MTV Uutiset uutisoi eilen useiden suomalaisten saaneen Soneralta yllätyslaskuja vierailtuaan seksisivustolla matkapuhelinverkossa joko kännykällä tai liikkuvan netin liittymällä.
Asiakkaat olivat tietämättään painaneet niin sanottua mobiilimaksunappia, joka vie lisämaksulliseen sisältöön. Maksu palveluista veloitettiin puhelinlaskulta.
"Hyvä, että ihmiset tarkistavat laskunsa"
Euroopan kuluttajakeskuksen johtaja Leena Lindström kertoo, että Euroopan kuluttajakeskus on saanut valituksiakoskien ilmeisesti Itävallasta lähtöisin olevia, puhelinlaskulla veloitettuja odottamattomia maksuja. Kyse näyttää olevan käynneistä netin seksisivustoilla.
Tämän viikon aikana yhteydenottoja on tullut 15 kappaletta Euroopan kuluttajakeskukseen ja valtakunnalliseen neuvontapalveluun viime kuun puolesta välistä lähtien noin 40.
– Jos tästä jotain hyvää haluaa etsiä, niin kertoohan tämä siitä, että kuluttajat seuraavat puhelinlaskujaan, Lindström kommentoi.
Hänen mukaansa Euroopan kuluttajakeskuksella ei ole syytä epäillä, että kuluttajat olisivat tavoitelleet pääsyä maksullisille sivuille. Ongelma on hänen mukaansa järjestelmän toiminnassa.
– On keskusteltava operaattorien vastuusta niissä tilanteissa, joissa kuluttajalta on veloitettu rahaa sivuille päätymisestä.
Lasku oikeutettu vain, jos maksullisuudesta kerrottu totuudenmukaisesti
Lindström kehottaakin tekemään vastaavissa tilanteissa reklamaatiot palvelun tarjonneen tahon lisäksi myös kirjallisesti operaattorille.
Operaattorin pitää hänen mukaansa pystyä valituksen tehneelle kuluttajalle kertomaan milloin ja miten tilaus on tehty sekä minkä palvelun käyttämisestä lasku johtuu. Toisin sanoen operaattorin on täsmennettävä, millä sivuilla kuluttajan väitetään asioineen.
– Lisäksi veloituksen tulee vastata sitä mitä maksullisen palvelun maksullisuudesta on markkinoinnissa kerrottu, Lindström kertoo.