Meemeissä suosio perustuu siihen, että jokainen tekee kuvasta oman versionsa.
Hitler kuulee, että Cheek on saanut itselleen stadionkeikan. 51 000 katsojaa. Hitler kuulee Suomen Marsalkka -elokuvasta. 187 000 katsojaa. Hitler kuulee Frontside Olliesta, 151 000 katsojaa.
Netissä hitiksi voi päätyä vaikkapa kissakuva tai, niin, Hitler. Kukapa olisi uskonut, että erilaisia huonoja uutisia kuuleva, raivoava saksalainen on hittikamaa?
– Jos mietitään, millaisessa maailmassa elämme, pitäisi tietää kamalasti. Meidän pitäisi olla päteviä. Ihmiset kaipaavat sitä, että saavat nauraa yksinkertaiselle asialle. Jos miettii ihmistä, joka tekee työpäivää tietokoneella ja vain suoltaa lävitseen tekstimassaa ja informaatiota, kissakuva on pieni hengähdystauko. Totta kai siihen kiinnittää huomiota, Johanna Puolitaival sanoo.
Netti-ilmiöiksi ovat nousseet O rly -pöllö, kissakuvat ja ikuisesti kehää kiertävä video, jossa mäyrät tanssivat. Lauri Hilliahon mukaan kuvameemeissä suosio perustuu siihen, että jokainen tekee kuvasta oman versionsa.
– Kissakuvasta tulee ikään kuin oma vitsikategoriansa. Versiointi tekee siitä henkilökohtaisen ja lisää luovuutta. Valmiin pohjan päälle rakennetaan mitä erilaisimpia merkityksiä, se osallistuttaa ihmisiä, Hilliaho sanoo.
– Kuva ei välttämättä riitä, vaan pitää olla aktivoiva komponentti. Oli mekkokohu, jossa mietitettiin, minkä värisenä mekko näyttäytyy ihmisen silmiin. Tässä salaisuus oli yksinkertaisesti se, että kuva ajaa ihmiset ottamaan kanta ja aktivoi. Ihmiset näkevät asian eri tavalla, se herättää tunnepitoista keskustelua ja väittelyä. Tämä herättää huomion ja siksi aihe leviää tehokkaasti, hän jatkaa.
Hilliaho ja Puolitaival kirjoittivat ilmiöistä teoksen Ilmiön kaava. Puolitaipaleen mukaan nykykuluttaja haluaa olla aktiivinen: hän ei passiivisena vastaanota mainoksia, vaan tuottaa ja toimii itse.
– Ja toimintaa on pienikin toiminta. Ihminen haluaa hoksata ja levittää. Siksi meemit toimivat. Se ei ole pelkästään sitä, että katsoo kissakuvaa ja naurahtaa, vaan sitä voi itse levittää omassa toiminnassaan, Puolitaival sanoo.
Pieni asia on tärkeä
Nettimaailmassa kaikkea vihaava kissa, Grumpy Cat, on ilmiö. Netti-ilmiöistä käytetään myös sanaa "meemi". Mutta miksi yksi kissa tai muu pieni asia kiinnostaa?
– Pieni asia on tärkeä! Inhimillisyys on nykyaikana kovaa valuuttaa, koska markkinakoneistot jylläävät ja tuottavat hyvin kiiltokuvamaista maailmankuvaa. Pieni ja inhimillinen vetoaa, Puolitaival kuvaa.
– Niiksi nousee usein yllättäviä, erikoisia ja hupsujakin juttuja. Lopulta me kaikki tunnistamme sen äreän kissan tai Hitler-meemin. Näitähän on lukemattomia. Meemien hauskuus perustuu sisäpiirivitsien tavoin yhteiseen merkitysten tunnistamiseen, Hilliaho kuvaa.
Nettimeemejä
All your base are belong to us. Huonosti käännetty lause japanilaisesta Zero Wing - videopelistä. Lause päätyi remix-videoksi, paidoiksi ja siitä on myös oma lyhenne, AYBABTU.
Badger Badger Badger Video, jolla piirretyt mäyrät voimistelevat. Video looppaa ikuisesti.
Bronies. Bronyt ovat poikia ja miehiä, jotka fanittavat My Little Pony: Friendship is Magic -ponisarjaa.
Caturday. Kissoille ja kissakuville pyhitetty päivä, lauantai (engl. Saturday).
Grumpy Cat. Tardar Sauce -niminen kissa, jonka ilme on geenimutaation vuoksi aina paheksuva. Tardar on vieraillut tv-ohjelmissa ja jopa tehnyt oman jouluelokuvan. Kissan voi myös nähdä esimerkiksi teekkareiden haalarimerkeissä.
Doge. Japanilaisen Atsuko Saton shiba inu -koirasta tuli julkkis, kun sen kuva päätyi nettiin. Doge on yleensä innostunut asioista ja puhuu surkeaa englantia.
O RLY? Tämä meemi on kuva yllättyneen näköisestä tunturipöllöstä, joka sanoo O RLY? (engl. Oh, really, siis suomeksi ihan tosi?).
Overly Attached Girlfriend. Meemikuva, jonka keskiössä on maanisen näköinen nainen. Hän on tyttöystäväsi, josta et pääse eroon. Koskaan.
Pedobear. Nettipalsta 4chanista alkunsa saanut "pedofiilikarhu", jonka voi lisätä erilaisiin kuviin photoshoppauksen keinoin. Pedobearinkin voi nähdä teekkareiden haalarimerkeissä.
Rage comics. Mustavalkoisia nettisarjakuvia, joissa esiintyvät muun muassa hyvin ärsyttävä Trollface, ikuisesti yksin jäävä, itkuinen Forever Alone sekä Me gusta -naama, jonka tarkoituksena on ilmaista hyväksyntää yleensä irstasta tilannetta kohtaan.
Rickroll. Nettisurffaaja tai videon katsoja ”rickrollataan” ohjaamalla hänet jekunomaisesti katsomaan Rick Astleyn Never Gonna Give You Up -video.
Ridiculously Photogenic Guy. Zeddie Little -niminen mies päätyi nettimeemiksi, koska hän näyttää naurettavan kauniilta kuvissa. Little kuvattiin juoksemassa Cooper River Bridge Run -tapahtumassa, ja toisin kuin muut juoksijat, hän näyttää raikkaalta ja iloiselta. Samantapaisia meemejä ovat Ridiculously Photogenic Surgery Girl ja Ridiculously Photogenic Metal Head.
Lankutus. Englanniksi planking-termillä tunnettu kuvailmiö, jossa maataan lankunomaisessa asennossa. Plankingin sukulainen on whaling, jossa kuvaa varten hypätään valaan tavoin.
Nyan Cat. Kissa, jonka keho on Pop-Tarts-leivonnainen, lentää halki avaruuden yli-iloisen japanilaisen musiikin soidessa.
Harlem Shake. Videoilmiö, jossa luodaan tanssivideoita Harlem Shake -kappaleen tahtiin. Oudot vaatteet kuuluvat asiaan.
Hitler kuulee… Downfall-, suomeksi siis Perikato-elokuvasta leikattu ja uudelleen tekstitetty pätkä, jossa Hitler hermostuu milloin mistäkin asiasta.