Slush peruu kohuyritykselle myönnetyn miljoonan euron palkinnon venäläisyhteyksien takia

Kasvuyritys- ja teknologiatapahtuma Slush on päättänyt perua Immigram-yritykselle myönnetyn pääpalkinnon Slush 100 -myyntipuhekilpailussa, kertoi tapahtuma maanantaina Twitterissä.

Immigram-niminen kasvuyritys sai pääpalkinnon viime viikolla Helsingissä järjestetyssä kilpailussa.

Palkitun yrityksen tausta herätti kuitenkin pian keskustelua, ja useat suomalaiset tiedotusvälineet nostivat esiin, että yrityksen taustalla on lukuisia venäläisiä ja sen sovelluksen tarkoituksena on auttaa venäläisiä muuttamaan Britanniaan.

Yhtiön pääkonttori sijaitsee sen kotisivujen mukaan Lontoossa.

Viikonloppuna muun muassa ukrainalainen pääomasijoittaja Yaroslav Krempovych kirjoitti Linkedinissä, että Immigram voi helpottaa venäläisiä välttymään länsimaiden Venäjälle asettamien talouspakotteiden vaikutuksilta.

Krempovychin huomioista kertoi muun muassa Yle.

Palkintona oli yritykselle suunnattu miljoonan euron yhteissijoitus.

– Slush on pyytänyt yhteistyörahastoja, jotka käyvät parhaillaan läpi omia arviointejaan, vetämään sijoituksensa Immigramilta, tapahtuman Twitter-julkaisussa todetaan.

Immigram on Facebookissa kertonut, että yhtiö perui ukrainalaisilta perimänsä kulut sen jälkeen, kun Venäjä käynnisti hyökkäyksen Ukrainaan.

– Näemme tehtäväksemme auttaa terävimpiä ihmisiä jättämään synnyinmaansa paremman tulevaisuuden toivossa, mikä on erityisen tärkeää kenelle tahansa, joka on haluton tukemaan sotaa lietsovaa valtiota, julkaisussa todetaan.

Kertoo, ettei tee kumppanuutta venäläisyhteisöjen kanssa

Slush ilmoitti jo viikonloppuna, että kilpailun tuomaristo käy voittajan taustat tarkasti läpi.

– Slush seisoo Ukrainan kanssa ja tuomitsee Venäjän hyökkäyksen Ukrainaan. Emme tee kumppanuuksia venäläisten yhtiöiden tai rahastojen kanssa emmekä hyväksy startup- tai sijoitushakemuksia Venäjällä sijaitsevilta yhtiöiltä, tapahtuma kertoi Twitterissä lauantaina.

Maanantaina julkaisemassaan lausunnossa Slush kertoo, että sen olisi pitänyt arvioida kilpailuun osallistuneiden taustat aiempaa tarkemmin.

Slush 100 on tapahtuman yhteydessä järjestettävä pitchaus- eli myyntipuhekilpailu, jossa eri kasvuyritysten edustajat myyvät omaa ideaansa tuomaristolle. Tänä vuonna tapahtuma kertoi, että hakemuksia tuli yhteensä yli tuhat.

Miljoonan euron yhteissijoituksesta vastaa viisi kasvuyrityksiin sijoittavaa rahastoa.

Lue myös:

    Uusimmat