Sosiaalinen media on täynnä huoliteltuja kuvia ja kauniita hymyjä. Kuvat ovat kuitenkin kaukana todellisuudesta, kertoo sosiaalisen median tyhjyyteen kyllästynyt sometähti.
Kauniita vaatteita ja liikuntavinkkejä. Essena O’Neillilla, 18, on yli puoli miljoonaa seuraajaa Instagramissa, 250 000 tilaajaa YouTubessa sekä 6 000 Snapchat kontaktia. Sosiaalinen media ei kuitenkaan merkitse ainoastaan julkisuutta, sillä tämä teinityttö tienaa kuvillaan ja videollaan myös elantonsa.
Jos kuva ei näy, voit katsoa sen täältä.
– Oli voitto huijata ihmisiä, O'Neill kertoo elämästään sosiaalisessa mediassa.
Nyt O'Neill on kuitenkin päättänyt luopua elämästään niin kutsuttuna sosiaalisen median julkkiksena, ja nostaa esille kuvien aiheuttamat kauneusihanteiden vääristymät.
Nyt hän haluaakin paljastaa ankaran totuuden kauniiden Instagram-kuvien takaa.
Kauniiden kuvien takana on tyhjyys
O’Neill toivoo aloittavansa tempauksellaan trendin, jonka seurauksena ihmisten arvoa ei määriteltäisi ainoastaan fyysisten ominaisuuksien tai vaikutusvallan perusteella.
Päätöksensä jälkeen hän on poistanut profiileistaan tuhansia kuvia, sekä muuttanut kuvien kuvatekstit vastaamaan paremmin todellisuutta. Tytön uusi suorapuheinen linja paljastaa yksityiskohtia siitä, kuinka paljon hänelle on maksettu kuvista, kuinka paljon meikkiä hänellä on yllään tai kuinka monta epäonnistunutta kuvaa tarvittiin yhtä onnistunutta kohden.
Jos kuva ei näy, voit katsoa sen täältä.
– Olen viettänyt suurimman osan teinielämästäni riippuvaisena sosiaalista mediaa kohtaan hakien samalla hyväksyntää ja sosiaalista asemaa ulkonäölläni. Sosiaalinen media, ja erityisesti se, miten käytin sitä, ei ole todellista, O’Neill kirjoittaa eräässä postauksessaan.
Jos kuva ei näy, voit katsoa sen täältä.
Vaikka hän vietti vuosia rakentaakseen itsestään kauniin, onnellisen ja huolettoman blondin kuvan, 18-vuotias O’Neill kertoo kyllästyneensä tähän rooliin. Hän kertoo sosiaalisen median aiheuttaneen hänelle todellisuudessa pelkkää tyhjyyden tunnetta, jota mikään ei ole pystynyt täyttämään.
Suurin osa kuvista maksettuja
O’Neill kertoo aloittaneensa sosiaalisen median käytön 16-vuotiaana. Silloin hän käytti jopa 50 tuntia viikossa valokuvien ottamiseen, videoiden luomiseen, sekä reseptien ja liikuntavinkkien jakamiseen. Mutta vain pieni osa sosiaalisessa mediassa julkaistusta materiaalista vastasi todellisuutta.
O'Neill paljasti monien luonnollisilta näyttävien valokuvien olleen maksettuja, myynninedistämistarkoitukseen luotuja kuvia. Hän ei halua muiden nuorien tyttöjen joutuvan samaan ansaan kuin hän.
Jos kuva ei näy, voit katsoa sen täältä.
— Olin hoikka, ruskettunut blondi isolla hymyllä ja push up -rintaliiveillä varustettuna, hän kertoo.
Nyt O’Neill keskittyy uuteen projektiinsa, Let’s be Game Changers, jossa hän kannustaa ihmisiä elämään ilman digitaalisia häiriötekijöitä. Hän on julkaissut videoita itsestään ilman meikkiä ja valmiiksi luotua tyyliä. Hän haluaa ihmisten unohtavan sosiaalisen median paineet ja toivoo kaikkien elävän heidän omien arvojensa mukaisesti.
Lähde: Nzherald