Musiikin suoratoistopalvelu Spotify rikkoi uuden rajapyykin, mutta tekee silti tappiota.
Ruotsalainen Spotify kertoi ensimmäisen vuosineljänneksen osavuosikatsauksensa yhteydessä rikkoneensa 100 miljoonan maksavan tilaajan rajan.
Spotify on maksavien käyttäjien määrällä mitattuna ylivoimaisesti suurin musiikkitoistopalvelu. Sillä on tuplamäärä maksavia tilaajia pahimpaan kilpailijaansa Apple Musiciin verrattuna.
Spotifyn liikevaihto ja käyttäjämäärän kasvu ylittivät analyytikoiden asettamat odotukset. Uusia käyttäjiä kertyi vuosineljänneksen aikana 4 miljoonaa, kun odotus oli keskimäärin 3,3 miljoonaa. Myös liikevaihdon kasvu oli odotettua parempi, ja liikevaihto kasvoi 1,51 miljardiin euroon.
Toisaalta Spotifyn liiketappio oli odotettua syvempi. Osakekohtaista tappiota kertyi alkuvuonna 79 dollarisenttiä, kun analyytikot odottivat Reutersin mukaan 35 dollarisentin osakekohtaista tappiota.
Spotify arvioi, että sillä olisi kesäkuun loppuun mennessä 107–110 miljoonaa maksavaa tilaajaa, ja vuoden loppuun mennessä yhtiö arvioi määrän nousevan 117–127 miljoonaan tilaajaan.
Kaikkiaan Spotifyn palvelulla oli maaliskuussa aktiivisia kuukausikäyttäjiä 217 miljoonaa. Vuotta aiemmin kokonaiskäyttäjämäärä oli 173 miljoonaa.
Yhtiö on löytänyt uusia käyttäjiä ja tilaajia laajentamalla palvelunsa esimerkiksi Intiaan, Lähi-itään ja Pohjois-Afrikkaan viime kuukausina.
”Kilpailu ei vain ole meille iso tekijä, kyse on oikeastaan täysin kasvusta”, Spotifyn toimitusjohtaja Daniel Ek muotoili tulosjulkistuksen jälkeisessä konferenssipuhelussa Reutersin mukaan.
Sijoittajat ottivat Spotifyn tuloksen vastaa laimeasti. New Yorkiin listatun osakkeen arvo oli kello 17:30 jälkeen Suomen aikaa noin 0,7 prosenttia miinuksella.