Suezin kanavan useaksi päiväksi tehokkaasti tukkinut Ever Given -rahtialus on ollut vahvasti otsikoissa. Kanavan tukkeutuminen on ruuhkauttanut tärkeätä laivaliikennettä ja aiheuttanut samalla tuntuvia taloudellisia tappioita.
Fiasko herättää nopeasti kysymyksen siitä, että miten tällainen laivatörttöily pääsi – jälleen – tapahtumaan?
Lue myös: Suezin kanavan tukkinut Ever Given -konttialus on saatu ainakin osittain irti
The Atlantic pohtii artikkelissaan, että lukuisia laivoja menetetään vuosittain, koska merenkulussa ei hyödynnetä täysimääräisesti ilmailualan oppeja. Artikkelissa todetaan, että merenkulussa ei ole onnistuttu omaksumaan sellaista turvallisuuteen ja koulutukseen liittyvää toimintakulttuuria kuin ilmailualalla.
– Seurauksena laivoja tuhoutuu, elintärkeiden tuotteiden toimitukset viivästyvät ja merenkulkijoiden henkiä menetetään, kommentoi artikkelin kirjoittaja David A. Graham.
Lue myös: ESA julkaisi kuvan: Suezin kanavan valtava laivaruuhka avaruudesta katsottuna
Hänen haastattelemansa merenkulkuasiantuntija, kapteeni John Konradin mukaan käytännössä kaikki suuret laivaonnettomuudet johtuvat inhimillisistä virheistä komentosillalla.
Hieman ironista on, että ilmailualan alkutaipaleella oppeja omaksuttiin nimenomaan merenkulusta.