Jo lähes puolet suomalaiskuluttajista on hyödyntänyt kauppojen pidentyneitä aukioloaikoja. Asia selviää Tilastokeskuksen tuoreesta kuluttajabarometrista.
Kaikista 15–84-vuotiaista noin 45 prosenttia oli käynyt elokuussa viikonloppuisin kaupoissa uusina aukioloaikoina. Arkisin hyödyntäjiä oli 37 prosenttia, mikä oli huomattavasti huhtikuuta suurempi osuus (27 %).
Tilastokeskuksen kuluttajabarometrin perusteella kaupoissa käynti pidenneinä aukioloaikoina näyttää lisääntyneen huhtikuusta elokuuhun monissa väestöryhmissä.
Miehet ovat hyödyntäneet pidentyneitä aukioloaikoja naisia enemmän. 15–35-vuotiaiden ryhmässä viikonloppuisin uusia aukioloaikoja hyödyntäneiden osuus ei ole lisääntynyt, mutta 50 vuotta täyttäneiden ryhmissä osuus on kasvanut selvästi.
Myös arki-iltojen pidentyneitä aukioloaikoja hyödyntäneiden osuudet ovat lisääntyneet selvästi. Osuudet jäävät kuitenkin viikonloppuja pienemmiksi.
Pääkaupunkiseutulaiset innokkaimpia kokeilemaan
Uusia aukioloaikoja hyödynnetään eniten pääkaupunkiseudulla. Tilastokeskuksesta arvioidaan, että osaselittäjä asiassa liekee auki olevien kauppojen määrä. Tiheästi asutuilla alueilla arki-iltoina myös muut kuin päivittäistavarakaupat voivat olla kannattavasti auki.
Pohjois-Suomessa hyödyntäjien osuus on laskenut.
Tilastokeskuksesta todetaan, että nyt jää kauppojen itsensä arvioitavaksi, ovatko uudet aukioloajat kannattavia.
– Olettavasti ostoihin käytettävä rahamäärä ei lisäänny paljon, mutta ehkä uusi palvelu hidastaa nettikaupan kasvua jonkin verran, Tilastokeskuksessa arvioidaan.
Kaupan myyntitilaston mukaan suuret kaupat ovat saaneet lisää asiakkaita ja myyntiä aukioloaikojen pidennyttyä. Pienten kauppojen myynti on laskenut.
2:14