Perinteikäs Tillanderin koruliike valmistaa uniikkeja arvokoruja Helsingin Keskuskadulla. Häikäisevien luomusten toteutuksesta vastaa 18 vuoden kokemuksella Tillanderin pääsuunnittelija, kultaseppämestari Jouni Salo.
Näyttäviä, uniikkeja ja kauniita arvokoruja haluavat voivat toteuttaa haaveensa Tillanderin koruliikkeessä.
– Pääsääntö on, että kaikki asiakkaan toiveet pystytään toteuttamaan: paitsi tietenkin jos hinta tule vastaan, liikkeen pääsuunnittelija Jouni Salo lupailee.
– Esimerkiksi vaaleanpunainen timantti voi kuulostaa todella kivalta, mutta monen mieli muuttuu sitten, kun selvitetään mitä se maksaa.
Nyt asiakkaat ovat tilanneet esimerkiksi kaulakoruja, joissa on mustia helmiä ja timantteja. Toisinaan toteutettaviksi tulee erikoisempiakin koruja. Jouni kertoo esimerkiksi hevosaiheisesta korusta, joka meni lahjaksi intohimoiselle ratsastuksenharrastajalle.
– Siinä oli kivestä kaiverrettu, musta hevosen pää, timantteja ja kultaa. Keltakulta muodosti ikään kuin liekkejä kaulan ympärille, Jouni kuvailee.
Kaulakorujen hinnat liikkuvat noin 1 000 eurosta aina 15 000–20 000 euroon asti. Kalleimmissa koruissa kimaltaa isoja värikiviä ja timantteja. Hyvä, karaattinen timantti saattaa jo itsessään keventää lompakkoa 20 000 euron verran.
– Kalleimmat myydyt korut ovat maksaneet hieman alle 200 000 euroa, Jouni paljastaa.
Markka-aikaan kaulakourun hinta saattoi kohota jopa kahteen miljoonaan.
"Timantissa raha on turvassa"
Koska timantit ovat niin arvokkaita, niitä voi hankkia myös sijoitusmielessä
– Sijoituskorun pitää olla uniikki, ei mikään tiskituote. Lisäksi sillä pitää olla tunnettu tekijä, Jouni sanoo.
Esimerkiksi iso timanttisormus voidaan hankkia vain kiven takia, jolloin sormus itsessään on toissijainen. Kiven voi joskus irrottaa ja pistää rahaksi.
Timantit eivät kuitenkaan ole mikään voittoa tavoittelevan business-hain unelmasijoitus, sillä timanttien arvo nousee hyvin hitaasti. Jouni kertoo esimerkiksi asiakkaasta, joka tuli myymään 1970-luvulla hankkimiaan kiviä. Hän oli maksanut niistä nykyrahassa noin 10 000 euroa kappaleelta, ja nyt arvo oli noussut 38 000 euroon.
– Timantissa raha on turvassa, Jouni toteaa.
Safiirikaulakoru kiitos, pikaisesti
Ensimmäisen suunnittelutehtävänsä Tillanderilla Jouni toteutti ollessaan vielä kultaseppänä. Liikkeen oma suunnittelija oli matkoilla, kun sisään porhalsi suomalainen talouselämän vaikuttaja.
– Hän sanoi tarvitsevansa piirustuksen kaulakorusta, ja aikaa on pari tuntia. Iso safiiri, keltakultaa ja timantteja, ja se saisi maksaa mitä vain, Jouni kuvailee ja muistelee, kuinka hän juoksi kauppaan hakemaan värikyniä.
Valmis koru maksoi satoja tuhansia markkoja, ja tyytyväinen asiakas tilasi myöhemmin useita muitakin töitä.
Jounin ura kultaseppänä alkoi vaimon patisteltua häntä kurssille laman aikaan. Aiemmin mies oli tehnyt sisustustöitä ja toteuttanut itseään öljyväreillä maalaamalla. Hänen maalaamistaan innoittivat vanhat suomalaiset ja venäläiset mestarit, mikä antaa viitteitä Jounin nykyisiinkin inspiraation lähteisiin.
Pääsykokeissa 1990-luvun alussa Jouni meni haukkumaan silloisen suomalaisen korumuotoilun, joka toi hänen mieleensä lähinnä naruista riippuvat pellinpalat.
– Koulussa otettiin yhteen opettajien kanssa, koska haluan tehdä vanhanaikaisia juttuja, en kokeilevaa korutaidetta. Opettajista näkemykseni oli inhottavan kaupallinen, Jouni muistelee.
Meteoriitteja, väreileviä timantteja ja suuri haave
Korut voivat kuitenkin hämmästyttää olematta kokeellisen taiteellisia. Jouni on tehnyt esimerkiksi avaruushenkisiä koruja meteoriiteista.
Jounin mieleen on jäänyt myös hänen mestarintyönään toteuttama kaulakoru, jonka keskellä, säteittäin asetetuissa platinalangoissa riippui näyttävä timantti. Langat itse oli koristeltu pienemmillä timanteilla.
– Platinalangat olivat niin ohuita, että koru väreili. Se myytiin jo ennen kuin se ehti edes valmistua, Jouni muistaa.
Hänen oma tyylinsä on vanhahtavan klassinen, eikä Jouni omien sanojensa mukaan edelleenkään tee "taidepläjäyksiä". Sen sijaan hän suosii esimerkiksi jääaiheita, luonnonläheisiä teemoja ja orgaanista muotoilua.
– Alma Pihl on ammatillinen innoittajani, ja samanhenkisiä koruja on tullut itsekin tehtyä. Niihin menee aikaa, eikä niitä voi ajatellakaan tehtävän sarjatyönä, Jouni sanoo.
Jounin ammatillisena haaveena on vielä jonain päivänä luoda pääsiäismuna esikuvansa Fabergé-luomusten mukaisesti.
– Se on jotain huikeaa. Haluan osoittaa ihmisille, että kyllä tällaisiakin vielä tehdään.
Studio55.fi/Milja Atu