Finlayson liputtaa avoimemman Suomen puolesta ja ilmoittaa lopettavansa yhteistyön tavaratalo Kärkkäisen kanssa. Yhtiön mukaan syynä ovat eettiset ja yhtiön arvoihin liittyvät syyt.
Tavaratalo Kärkkäisen omistajat ovat Magneettimedia-julkaisun takana, jonka päätoimittaja Juha Kärkkäinen sai viime vuonna käräjäoikeudessa tuomion kiihottamisesta kansanryhmää vastaan juutalaisvastaisesta kirjoittelusta.
Uusimmassa numerossa on taas useita sivuja pitkä kirjoitus, jossa ollaan huolissaan valkoisen rodun uhanalaisuudesta. Lehti kirjoittaa muun muassa: "Suomalaisten keskimääräinen älykkyysosamäärä on 100-105, kun taas monilla Afrikan alueilla se on alle 70."
Finlayson haluaa Kärkkäiseen täydellisen pesäeron. Yhtiö ei enää toimita uusia tuotteita myyntiin Kärkkäisen tavarataloon.
– Meidän oli tässä tilanteessa vain pakko toimia, koska meillä on ihan samalla tavalla vastuu yhteiskunnan kivuudesta kuin kaikilla muillakin, Finlaysonin toimitusjohtaja Jukka Kurttila sanoo.
– Tällainen kirjoittelu [esimerkiksi holokaustin kieltäminen] on meidän finlaysonlaisten mielestä vastenmielistä ja se on sitä myös asiakkaidemme mielestä.
Toimitusjohtaja Kurttilan mukaan ratkaisun taloudellinen arvo on vuositasolla satoja tuhansia euroja.
Finlayson sai viime marraskuussa laajaa julkisuutta Tom of Finland -lakanamalliston julkistuksellaan. Yhtiö kokee auttaneensa suomalaisia keskustelemaan avoimesti seksuaalisesta vapaudesta. Kurttila sanoo yllättyneensä siitä, kuinka myönteisesti ja suvaitsevaisesti suomalaiset ottivat tuotesarjan vastaan.
– Jos teemme Tom of Finland -malliston, emme voi toisella kädellä olla tukemassa tällaista yritystä. Meidän piti valita puolelle, Kurttila sanoo.
Kuluttajaliikkeet nostavat aika ajoin näkyviä boikotteja yrityksiä vastaan, joiden koetaan toimivan väärin. Yrityksen toista yritystä vastaan eettisistä syistä käynnistämä julkinen selkkaus on harvinainen.
– Kuluttajat äänestävät jaloillaan, mutta kyllä yritystenkin pitää kantaa vastuunsa. Me emme voi sallia epäeettisesti tai moraalittomasti toimivien yritysten toimintaa, sanoo Kurttila.
Hän näkisi mielellään vastaavan vastarinnan yleistyvän laajemminkin yritysmaailmassa.