– Kuolemantapaukset on nyt vahvistettu, ulkoministeriön viestintäpäivystäjä Harri Kilpikertoi eilen päivällä MTV Uutisille.
Zimbabwen perjantaisessa pienkoneturmassa kuoli neljä suomalaista. Kaksi heistä oli tunnettuja huippujohtajia.
Yksi uhreista on Metsäyhtiö UPM:n biorefining-liiketoiminta-alueen johtaja Heikki Vappula. Koneturmassa menehtyi myös Lassila & Tikanojan toimitusjohtaja Pekka Ojanpää. Ojanpään oli määrä siirtyä pian uusiin tehtäviin ja aloittaa Suominen Oy:n toimitusjohtajana.
Kaksi muuta turmassa menehtynyttä ovat Game Mentor Oy:n hallituksessa toimiva Multi Supportin myyntijohtaja sekä asianajotoimisto HPP:n osakas.
Viides menehtynyt on zimbabwelainen Barry Style. Hän oli osakas Buffalo Range Safaris -nimisessä yrityksessä. Style lensi turmakonetta.
Paluumatkalla Safarilta
Style lensi amerikkalaisvalmisteista Cessna 206-konetta. Yle kertoi aiemmin, että Kone oli noussut ilmaan eteläisessa Zimbabwessa sijaitsevan Chiredzin läheltä ja oli matkalla Victorian putouksille. Lentosää oli pilvinen.
Suomalaiset olivat vapaa-ajan metsästysmatkalla. Lassila & Tikanojan yhteiskuntasuhdejohtaja Jorma Mikkonen kertoo Iltalehdelle, että toimitusjohtaja Ojanpää harrasti ainakin Suomessa metsästystä. Myös Multi Supportin myyntijohtaja oli aktiivinen metsästyksen harrastaja.
Paikallisen verkkojulkaisu zbc.comin mukaan lentoturmat ovat alueella harvinaisia.
Syy tuntematon
Koneturmaan johtaneista syistä on varsinkin paikallisessa mediassa esitetty monenlaisia arvioita. Suomen ulkoministeriöstä kerrotaan MTV Uutisille, että turman syyn tutkinnan suorittavat paikalliset viranomaiset, eikä siitä vielä ole mitään kerrottavaa.
Zimbabwelaisen median mukaan taivaalta olisi kuulunut voimakas räjähdys. Yksi teoria on se, etteivät uhrit menehtyneet maahansyöksyssä, vaan matkustajat putosivat tuntemattomasta syystä sen kyydistä jopa parin kilometrin korkeudessa.
Suomen ulkoministeriöstä kerrotaan, että Suomen edustusto Lusakassa telkee nyt töitä, jotta vainajat saataisiin kuljetettua kotimaahan.
Luotettava kone
Onnettomuuskone Cessna 206:a käytetään eri ammattisivustojen mukaan todella yleisesti varsinkin syrjäseutujen kuljetuskoneena ja muunlaisissa paljon koneelta vaativissa tukitehtävissä. Cessnan lentoaika on useita tunteja.
Turmakoneessa on kuusi paikkaa ja vahva moottori. Suomessa sitä käyttävät esimerkiksi laskuvarjohyppääjät.
Alkuperäinen 206-malli tuli tuotantoon jo vuonna 1964. Sen voi varustaa tavallisilla laskutelineillä, suksilla tai ponttooneilla. Laajan matkustamon ja kuljetustilojen vuoksi koneesta on tullut suosittu apuväline tiettömillä taipaleilla.