Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Suomalaistutkimus: Tämä törkeän piittaamaton teko lähes tuhatkertaistaa kuolonkolarin riskin

2:24Miten poliisi voi vähentää nuorten liikennekuolemia?Tien päällä liikkuu iso joukko nuoria, joista poliisi on hyvin huolissaan. Poliisihallituksen poliisiylitarkastaja Hannu Kautto kertoo MTV Uutiset Livelle, millä keinoin poliisi yrittää vähentää nuorten liikennekuolemia. Kuvan henkilöt eivät liity juttuun.
Julkaistu 20.06.2022 11:06

Ville Järveläinen

Tampereen yliopistossa tehdyssä tutkimuksessa selvitettiin, kuinka merkittävästi vähäinenkin määrä alkoholia kuljettajan veressä kasvattaa kuolemaan johtavan liikenneonnettomuuden riskiä.

Kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien taustatekijöitä Tampereen yliopistolla kartoittanut Arto Luoma käytti tutkimuksessaan Onnettomuustietoinstituutin (OTI) aineistoja vuosilta 2005–2014. Lisäksi hän hyödynsi OTIn myöntämän apurahan turvin toteutetussa tutkimuksessaan Traficomin dataa.

Törkeän rattijuopumuksen rajan ylittävillä kuljettajilla kuolonkolarin riski on lähes tuhatkertainen verrattuna selvin päin ajaviin.

Tutkimuksen mukaan alkoholin vaikutuksen alaisena ajavat jakautuvat kahteen ryhmään. Yhdeksän kymmenestä pyrkii pitämään alkoholin nauttimisen sallitun rajoissa, niin ettei rattijuopumuksen raja, 0,5 promillea, ylity. Sen sijaan kymmenisen prosenttia ei tunnu piittaavan laissa määritellyistä rajoista.

Lue myös: Onnettomuustutkija Tapio varoittaa autoilijoita: Harmittoman näköinen "lärpykkä" liitetty ainakin kahteen kuolonkolariin

– Alkoholin käyttö pieninäkin määrinä nostaa onnettomuusriskiä. Alle 0,2 promillen pikkumaistissa ajaessa riski kuolemaan johtavan liikenneonnettomuuden aiheuttamiseen on noin 2,6-kertainen verrattuna selviin kuljettajiin, Luoma sanoo OTIn tiedotteessa.

Nautitun alkoholin määrän lisääntyminen nostaa onnettomuusriskiä rajusti, sillä rattijuopumusrajan ylittävillä kuljettajilla kuolemaan johtaneen onnettomuuden aiheuttamisriski on noin 40-kertainen ja törkeän rattijuopumuksen, 1,2 promillea, ylittävillä rattijuopoilla peräti 900-kertainen verrattuna selvin päin ajaviin.

Sekä nuoret että vanhat ovat riski, mutta eri tavoin

Luoma sai tutkimuksessaan selville, että ikä on merkittävä onnettomuusriskin kasvattaja. Sekä nuoruus että vanhuus nostavat riskiä verrattuna muihin ikäluokkiin.

Vanhojen ja nuorten riskit ovat kuitenkin erilaisia. Iäkkäät kuljettajat ovat riski ensisijaisesti itselleen, kun taas nuorten aiheuttamissa onnettomuuksissa kuolee useammin muitakin.

Luoma selvitti, että sekä alle 20 vuoden että yli 80 vuoden ikä nostavat kuolonkolarin riskin noin 10-kertaiseksi verrattuna 25–64-vuotiaisiin kuljettajiin,  kun onnettomuuksien määrä suhteututetaan ajokilometreihin.

Vanhimmilla kuljettajilla riskien kasvaminen johtuu Luoman mukaan ainakin osittain vanhenemiseen liittyvästä aistien ja toimintakyvyn heikkenemisestä.

– Lisäksi ikääntyneet kestävät heikommin rajuja onnettomuuksia fysiologisten ominaisuuksiensa vuoksi, ja heillä vakava onnettomuus johtaa muita ikäluokkia useammin kuolemaan, hän selittää.

Lue myös: Tien päällä liikkuu iso joukko nuoria, joista poliisi on hyvin huolissaan

Etenkin nuorten miesten kohdalla riskiä nostavat kokemattomuuden lisäksi omien kykyjen yliarviointi, alkoholinkäyttö ja ylinopeus. Lisäksi nuoret ajavat keskimääräistä vanhempia ja kevytrakenteisempia autoja, jotka eivät ole kolarissa yhtä turvallisia kuin uudemmat.

Luoman tutkimuksen mukaan nuorilla on myös kohonnut riski aiheuttaa onnettomuus, jossa joku muu menehtyy. Tämä riski on erityisen korkea 17–19-vuotialla kuljettajilla, joilla riski on yli 20-kertainen verrattuna 25–64-vuotiaisiin. 80 vuotta täyttäneillä riski on noin kymmenkertainen 25–64-vuotiaisiin verrattuna.

Kuolemaan johtavan onnettomuuden riski kymmenkertaistuu, jos

  • kuljettaja on alle 20-vuotias tai 80 vuotta täyttänyt
  • veren alkoholipitoisuus on 0,4 promillea
  • käytössä on vuosimallia 2000 oleva tai vanhempi henkilöauto
  • ylinopeus on 25 km/h tiellä, jonka nopeusrajoitus on 80 km/h
  • ylinopeus on 30 km/h tiellä, jonka nopeusrajoitus on 100 km/h.

Riski kasvaa satakertaiseksi, jos

  • veren alkoholipitoisuus on 1,0 promillea
  • ylinopeus on 50 km/h tiellä, jonka nopeusrajoitus on 80 km/h
  • ylinopeus on 60 km/h tiellä, jonka nopeusrajoitus on 100 km/h

Lue myös: Harri on tehnyt vapaaehtoistyötä liikenneonnettomuuspaikoilla jo 40 vuotta – jos hän saisi päättää, asennettaisiin kaikkiin autoihin yksi varuste

Lähteet: Onnettomuustietoinstituutti, Arto Luoman tutkimus

Lisää aiheesta:

Tähän nopeusrajoitukseen suhtaudutaan liikenteessä piittaamattomimmin – "Ei voi ajaa fysiikan lakeja karkuun"Näin monen hengen turvavyö olisi pelastanut viime vuonnaNuorten aikuisten tieturmat ovat lisääntyneet tänä vuonnaAjokorttiuudistus ei lisännyt nuorten onnettomuuksia – Traficom: Hallituksen lakimuutosehdotus vaikuttaa oikeansuuntaiseltaHelsingin yliopistossa tehty tutkimus paljastaa liikenteen traagisen reseptin: "Harvemmin selkeää riskikäyttäytymistä"Joka viides kuolonkolari on nuoren kuskin aiheuttama, taustalla usein auton käsittelyvirhe: "Matkustajat voivat luoda kuljettajalle sosiaalista painetta riskien ottamiseen"
LiikenneonnettomuudetLiikenneturvallisuusNuoretVanhuksetAlkoholiAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenneonnettomuudet
  • Eilen15:17
    Tasoristeysonnettomuudet

    Dramaattinen video: Juna jyräsi rekan voimalla Alankomaissa

  • Eilen11:20
    Kuolonkolarit

    19-vuotias nuori kuoli henkilöauton ulosajossa Sastamalassa

  • 2.11.10:09
    Sastamala

    Poliisi vahvistaa MTV Uutisille: Sastamalassa isompi liikenneonnettomuus – "Loukkaantuneita on"

  • 31.10.21:02
    Poliisi

    Kolarissa loukkaantunut jalankulkija sairaalaan Espoossa

  • 31.10.11:36
    Espoo

    Auto törmäsi kolmevuotiaaseen Espoossa – "Vakavat vammat"