Yhdysvaltain rannikkovartiosto kertoi illalla tiedotustilaisuudessa kadoksissa olevan Titan-sukellusveneen etsinnästä.
Kapteeni Jamie Frederick kertoi olevansa yhä toiveikas sen suhteen, että Titan-sukellusveneessä olevat voidaan vielä pelastaa.
– Meidän on pysyttävä optimistisina ja toiveikkaina, hän vastasi median kysymykseen asiasta.
Hänen mukaansa etsinnöissä on lukuisia asioita, jotka on otettava huomioon.
– Kun kaikki nämä tekijät on otettu huomioon, joskus ollaan tilanteessa, jossa on tehtävä vaikea päätös. Emme kuitenkaan ole vielä siinä vaiheessa, hän totesi.
Jos tilanne on mahdoton, asiasta kerrotaan hänen mukaansa ensimmäisenä aluksella olevien omaisille.
Ranskalainen ryhmä on tuomassa etsintöihin "uusinta tekniikkaa".
Myös alueelta kuuluneiden äänten alkuperää yritetään rannikkovartioston mukaan kiivaasti selvittää.
Kapteeni Frederickin mukaan hänen ryhmällään on alueella useita antureita, jotka keräävät tietoja asiasta.
– Meidän on myös suljettava pois muut mahdolliset ihmisen tekemät lähteet kuin Titan, hän lisäsi.
Käsillä kohtalon hetket?
Atlantilla kadoksissa olevan pienoissukellusveneen kohtalon hetket alkoivat olla käsillä.
Atlantilla kadonneen pienoissukellusveneen etsijät kävivät tänään keskiviikkona epätoivoista taistelua aikaa vastaan yrittäessään löytää aluksen, johon menetettiin yhteys sunnuntaina kun se oli sukeltamassa Titanicin hylylle.
Yhdysvaltain rannikkovartiosto kertoi Twitterissä aamulla paikallista aikaa, että etsintäalueelle oli tullut kolme alusta lisää.
Kanadan valtion omistamalla John Cabot -laivalla on käytössään viistokaikuluotain ja se etsi alusta yhdessä Skandi Vinland ja Atlantic Merlin -alusten kanssa, rannikkovartiosto kertoi.
Rannikkovartioston kontra-amiraali John Mauger sanoi puolestaan CBS-tv-kanavan haastattelussa, että etsintä- ja pelastusoperaatioon lähetetään yhä lisää aluksia, koska etsintäalueelta kuultiin vedenalaista pauketta.
Paukkeen lähdettä ei kuitenkaan saatu selville, ja se saattoi syntyä myös muista Titanicin hylkyalueella olevista metallikappaleista.
Yhdysvaltain rannikkovartiosto vahvisti aiemmin, että sukellusveneen etsinnöissä on kuultu vedenalaisia ääniä.
OceanGate -yhtiön Titan-sukellusveneessä on viisi ihmistä. Heidän joukossaan on muun muassa yhtiön perustaja ja toimitusjohtaja Stockton Rush.
Sukellusveneen löytymisellä on todella kova kiire, mikäli alus on pysynyt pinnan alla merikelpoisena. Viranomaisten arvioiden perusteella sukellusveneessä oli hengityskelpoista ilmaa keskiviikkona iltapäivällä Suomen aikaa jäljellä alle vuorokaudeksi.
Lue myös: Titanicin hylylle sukeltanut alus edelleen kateissa ja happi käy vähiin, mereltä kuultu pauketta – MTV seuraa
Toimitusjohtaja valittanut sääntelystä
Kadonneessa sukellusveneessä oleva OceanGaten toimitusjohtaja on aiemmin valittanut sukellusvenematkoja järjestävien yritysten kärsivän alalle asetetuista säännöksistä.
– Se on järkyttävän turvallista kaikkien säännösten vuoksi. Mutta innovaatiot ja kasvu kärsivät myös kaikkien näiden säännösten vuoksi, Rush kertoi Smithsonian-lehden haastattelussa vuonna 2019.
Entinen OceanGaten merioperaatioiden johtaja David Lochridge varoitti ennen irtisanomistaan Atlantilla kadoksissa olevan sukellusveneen turvallisuuspuutteista, selviää vuonna 2018 nostetun oikeusjutun asiakirjoista.
Lochridge erotettiin tehtävästään vuoden 2018 tammikuussa. Samana vuonna nostetussa oikeusjutussa yhtiö syytti Lochridgeä vaitiolosopimuksen rikkomisesta.
Lochridge taas kertoi vastakanteessaan, että hänet irtisanottiin sen jälkeen, kun hän oli nostanut esille kriittisiä turvallisuushuolia OceanGaten Titan-sukellusveneestä.
Lochridge kertoi muun muassa, että OceanGate ei suostunut tekemään tarpeellisia testejä sukellusveneen kokeelliselle rungolle. Hänen mukaansa sukellusveneen etuosan ikkuna on valmistettu kestämään painetta 1 300 metrin syvyydessä. Titanicin hylky on noin 3 800 metrin syvyydessä.
OceanGate oli Lochridgen mukaan kieltäytynyt ostamasta ikkunan valmistajalta syvempiin vesiin soveltuvampaa ikkunaa.
New York Times puolestaan kertoi, että yhteensä 38 miehitettyjen sukellusalusten asiantuntijaa varoitti OceanGate-yritystä nyt kadonneen Titan-sukellusveneen mahdollisista katastrofaalisista ongelmista vuonna 2018. Lehti on saanut käsiinsä yhtiölle asiasta lähetetyn kirjeen.
Asiantuntijoiden mukaan sukellusveneen kohdalla valittu kokeellinen lähestymistapa ja päätös jättää perinteinen turvallisuussertifiointi tekemättä aiheuttivat yksimielistä huolta ja voisivat johtaa vähäisistä katastrofaalisiin negatiivisiin lopputuloksiin. Kirjeen mukaan Titanin ja Titanic-sukellusten markkinointi oli vähintään harhaanjohtavaa