Vice sai tietoonsa, että sähköpostisovellukset keräävät ja myyvät dataa, josta kuitenkin on tehty anonyymia.
Vicen Motherboard-sivusto kertoo saaneensa käsiinsä luottamuksellisia dokumentteja, joista käy ilmi, miten suositut sähköpostisovellukset keräävät ja myyvät dataa käyttäjiensä nettiostoksista.
Muuttivat tietoa anonyymiksi ja myivät sen
Motherboardin mukaan sähköpostisovellukset Edison, Slice ja Cleanfox keräsivät viesteistä dataa, muuttivat sen anonyymiksi ja myivät kolmansille osapuolille.
Sovellukset kertovat avoimesti nettisivuillaan, että "prosessoivat" käyttäjien sähköposteja. Motherboardin tietojen mukaan sovellukset tutkivat sähköposteista kuitteja tai lähetysilmoituksia ja havainnoivat esimerkiksi sitä, mitä käyttäjä on ostanut ja paljonko ostettu tuote maksoi.
Tämän jälkeen tietoja, joista tunnistettavat tiedot on poistettu, myydään eteenpäin.
Motherboardin mukaan esimerkiksi Slicen dokumenteista löytyi tietoa käyttäjän ostamasta, tietyn brändin tietystä tuotteesta sekä hinta, jonka käyttäjä ostoksestaan maksoi.
Luovat anonyymeja tilastoja
Datan kerääminen ei ole varsinainen salaisuus; esimerkiksi Foxintelligence kertoo nettisivullaan tavoitteekseen luoda "sataprosenttisen anonyymeja tilastoja" esimerkiksi nettikaupasta. Tilastoja sovellus koostaa keräämällä anonyymia dataa esimerkiksi sähköpostiin tulleista kuiteista.
Nettisivullaan Edison kertoo esimerkiksi tutkivansa viestejä, jotka liittyvät tilauksiin, peruutuksiin, ostoksiin, varauksiin, laskuihin, pakettien lähettämiseen ja tapahtumalippuihin. Näin tiedoista voidaan tehdä yrityksille arvokasta, anonyymia selvitystä.
Käyttäjille tieto tuli yllätyksenä
Vicen haastattelemille käyttäjille tieto datan keruusta ja myymisestä tuli ainakin osin yllätyksenä.
– (Se, että he) "tekevät tutkimusta", kuulostaa siltä, että he ovat akateemikkoja tai jakavat tietoja julkisten laitosten kanssa epäkaupallisiin tarkoituksiin, eräs Edisonin käyttäjä kuvaili.
– En tiennyt, että he tekevät tuota, toinen käyttäjä kommentoi.
Myös Slicen omistava Rakuten kertoo avoimesti käyttäjilleen keräävänsä tietoja ja arvostavansa kuluttajien yksityisyyttä.
Tunnistaa automaattisesti ostossähköpostit
Edison-sovelluksen edustaja kertoi Business Insiderille, että sovellus käyttää ohjelmistoa, joka tunnistaa automaattisesti kaupalliset sähköpostit ja kerää niistä ostotietoja, mutta jättää huomiotta työ- ja henkilökohtaiset sähköpostit.
Rakutenin ja Edisonin sovelluksen käyttäjät voivat kieltäytyä viestiensä käytöstä, mutta se täytyy tehdä erikseen.
"Teemme päin vastoin kuin Facebook tai Google"
Cleanfox-sovelluksen omistaja Foxintelligence totesi kertovansa lataajille, että se käyttää kaupankäyntiviesteistä kerättyä informaatiota, mutta viestien tiedot on tehty tunnistamattomiksi. Cleanfox on sovellus, joka siivoaa ja järjestelee sähköposteja.
– Teemme päinvastoin kuin Facebook tai Google. Rakennamme mallia, jossa käyttäjä saa ilmaisen tuotteen, mutta hänestä itsestään ei tule tuotetta, Foxintelligencen toimitusjohtaja Edouard Nattée kuvailee.
Nettisivullaan Foxintelligence toteaa, ettei "koskaan jaa tai myy henkilökohtaisia tietoja" kolmannelle osapuolelle.
LUE MYÖS: Lataatko puhelintasi kaupan tai juna-aseman USB-pisteellä? Rikolliset voivat viedä tietosi jo tätäkin kautta
Lue lisää lifestyle-aiheista!
Lähteet: Businessinsider.com, Vice.com, Support.slice.com, Edison.tech, Cleanfox.io