Suomalaiset syövät aiempaa enemmän makeisia. Makeisten myynti vähittäiskaupoissa on lisääntynyt sen jälkeen, kun makeisvero poistui vuodenvaihteessa.
– Tämä näkyy etenkin irtomakeisissa ja makeispusseissa, joissa veron poistumisen vaikutus on ollut suurin sokeripitoisuuksista johtuen, K-ryhmän tuoteasiantuntija Annina Lindfors kertoi.
S-ryhmän kaupoissa makeisten myynti kasvoi tammi-toukokuun aikana noin viisi prosenttia. Myös Lidlin myymälöissä makeiset ovat käyneet kaupaksi aiempaa paremmin. Jäätelön myynti on S-ryhmällä laskenut hivenen viime vuodesta, mutta siihen on vaikuttanut kevään kylmä sää.
Kauppojen mielestä veron poistuminen on vain osasyy lisääntyneeseen karkkien kulutukseen.
– Näkemyksemme mukaan makeisten kysyntään vaikuttavat verotusta enemmän kulutustrendit. Vaikka vallalla on hyvinvoinnin ja terveellisyyden trendi, niin silti itsensä hemmottelu koetaan aina silloin tällöin tärkeäksi, SOK:n valikoimapäällikkö Juhani Haara arvioi.
Jo viime vuonna makeismyynti kasvoi S-ryhmässä seitsemän prosenttia, vaikka vero oli vielä voimassa.
Vero johti keksikikkailuun
Makeisvero oli voimassa kuuden vuoden ajan. Veroa perittiin makeisista ja jäätelöstä 95 senttiä kilolta, eli 200 gramman suklaalevyn hinnassa veroa oli noin 20 senttiä. Tämän vuoden alusta vero koskee enää virvoitusjuomia.
Terveyden asiantuntijoita lakimuutos harmittaa.
– Kovasti olen suruissani siitä, että vero poistui sen sijaan että sitä olisi korjattu, Hammaslääkäriliiton asiantuntijahammaslääkäri Hannu Hausen sanoi.
Hallituksen päätökseen poistaa vero johti Elintarviketeollisuuden kantelu EU-komissiolle. Elintarviketeollisuuden mielestä vero oli epäreilu, koska se vaikutti vain tiettyihin tuotteisiin ja esimerkiksi keksit jäivät sen ulkopuolelle.
Tämä johti siihen, että makeisyhtiöt alkoivat tuoda markkinoille karkki- ja suklaabrändiensä nimiä hyödyntäviä keksejä.
Makeisverolle on puuhattu korvaavaa järjestelmää, mutta sokerivero tyssäsi viime vuoden lopulla eduskunnan valtiovarainvaliokuntaan.