Symonds: Renault'lla ei omahyväisyyttä

Pat Symonds, kuva: GEPA pictures/ Mathias Kniepeiss
Pat Symonds, kuva: GEPA pictures/ Mathias Kniepeiss
Julkaistu 03.07.2006 16:00

Renault'n F1-tallin insinööriosaston johtaja Pat Symonds ei usko MM-taiston olevan käännekohdassaan, vaikka Ferrari otti Indianapolisissa kaksoisvoiton jättäen Renault'n 16 sekunnin päähän.

- Indianapolis on epätavallinen rata omine erikoispiirteineen. Vuonna 2005 meillä oli kauden huonoin vaiheemme Pohjois-Amerikan kisoissa, kun taas tänä vuonna tulemme niistä kotiin 25 pisteen kera. Tänä viikonloppuna meidät lyötiin, eikä kukaan tallissamme pidä häviämisestä. Olemme kuitenkin valmiita taistelemaan. Meillä on erittäin aggressiivinen kehitysohjelma edessä olevia kisoja varten. Toivomme olevamme paljon kilpailukykyisempiä Ranskassa, joka on kotikisa meille ja Michelinille, Symonds totesi Indyn kisan jälkeen.

Alkukauden lukuisat voitot eivät ole Symondsin mukaan luoneet ranskalaistalliin liiallista tyytyväisyyden tunnetta.

- Renault-tallissa ei missään nimessä ole omahyväisyyttä. Tutkimme yksityiskohtaisesti, mitä tänä viikonloppuna tapahtui. Oltuaan meitä hitaampi Kanadassa, oli Ferrari poikkeuksellisen nopea tällä radalla - käytännössä samalla autolla ja moottorilla. Olemme koko vuoden sanoneet, että voimasuhteet elävät kisa kisalta sen mukaisesti, kuka kulloinkin löytää parhaat ratkaisut, etenkin koskien renkaiden käyttämistä kullakin radalla ja olosuhteissa. Tällä kertaa kilpakumppanimme tekivät parempaa työtä, aivan kuten me olemme tehneet yhdessä Michelinin kanssa useimmilla radoilla tällä kaudella, Symonds kommentoi.

Kolmanneksi ajaneen Giancarlo Fisichellan Renault-autossa oli Indyssä uusin C-kehitysversio RS26-moottorista, kun taas viidenneksi jäänyt Fernando Alonso ajoi vielä vanhalla moottorimallilla. Seuraavassa kisassa Magny-Coursissa Alonso saa tuoreen yksilön uusimmasta kehitysversiosta ja Fisichellan toista kertaa käyttämästä voimanlähteestä otetaan enemmän irti kuin Indianapolisissa.

- Suunnitelmien mukaan uusi moottorimalli piti ottaa käyttöön kauden 11. kisassa Magny-Coursissa. Giancarlo sai erilaisen moottorirytminsä takia kuitenkin tuoreen ja uusinta mallia olevan moottorin 10. kisaan, mutta emme käyttäneet uutta C-mallia vielä niin aggressiivisesti kuin mitä käytämme 11. kisassa, koska uuden mallin viimeinen hyväksyntä odottaa vielä tämänviikkoisia Jerezin testejä. Molemmat kuljettajamme pääsevät näin ollen ottamaan täyden hyödyn uuden mallin tuomasta lisäsuorituskyvystä kotikisassamme Ranskassa. C-moottorimallin pitäisi antaa hyvän sysäyksen meille, kun pyrimme takaisin voittojen tielle kotikentällämme, Renault'n moottoripuolen tekninen johtaja Rob White selvitti tilannetta.

(MTV3)

Tuoreimmat aiheesta

USA 2006