Neste ja Veho kertoivat vihdoin syyn bensiinikäyttöisten ajoneuvojen häiriöihin, joista käynnistettiin syyskuussa tutkinta Kauppalehden uutisoinnin pohjalta.
Pääkuvan video: Tältä näyttävät uudet polttoainemerkinnät
Neste ja Veho kertoivat keskiviikkona, että syy elokuussa olleisiin ongelmiin oli kertaluonteinen ja liittyi Nesteen mukaan yhteen bensaerään.
Neste myöntää, että heillä on ollut öljyjalostamolla prosessissa virhe, minkä takia joidenkin autojen häiriövalo on syttynyt sen jälkeen, kun niihin on tankattu polttoainetta Nesteen asemilla.
Kauppalehti uutisoi syyskuun alussa, että Mercedes-Benzin henkilöautojen keltainen häiriövalo syttyi sen jälkeen, kun niihin oli tankattu bensiiniä Nesteen asemilla. Uutisen jälkeen Neste alkoi Mercedeksen maahantuojan Vehon kanssa selvittää ongelman juurisyytä.
– Tutkimukset ovat varmistaneet ongelmaksi satunnaisesti polttoaineen ruiskutussuodattimeen kertyneen metallisuolan. Syynä on ollut yksi Porvoossa heinäkuussa 2018 valmistettu bensiinin tuote-erä, jossa on ollut normaalia korkeampi natriumpitoisuus, Tommi Juusela Nesteeltä kertoi tiedotustilaisuudessa.
– Kyseisen bensiinierän kohonnut natriumpitoisuus on johtunut usean tekijän yhteisvaikutuksesta.
Tapauksia on Mercedez-Benzin osalta 216 autoa. Bensiiniä on jaettu vajaan kahden viikon ajan. Kyse on elokuun alussa jakelussa olleesta tuotteista.
Häiriövalo oli syttynyt sekä 95- että 98-oktaanisen bensiinin tankkaajille. Ongelma-autoja löytyi Itä- ja Keski-Suomesta, mutta eniten niitä oli pääkaupunkiseudulla.
Kauppalehti uutisoi syyskuussa niin ikään että vikoja olisi ollut myös Citroen ja Peugeot -mallisissa autoissa. Tuolloin merkkien maahantuoja Auto-Bon väitti tiedon olevan virheellinen.
Auto-Bon myönsi eilen keskiviikkona, että myös heidän maahantuomissaan malleissa on ollut ongelmia.
– Muutamaa kymmentä asiakastamme on kohdannut ongelma bensiinimoottorin sekä Nesteen tietyn heinäkuun lopussa valmistetun polttoaine-erän yhteiskäytössä, kertoo Auto-Bon Oy:n toimitusjohtaja Markus Vuolle.