Suomessa kokeillaan ensimmäistä kertaa kaistakohtaisia vaihtuvia nopeusrajoituksia. Kokeilu käynnistyy Turunväylällä Kehä I:n ja Kehä II:n vilkkaimmilla osuuksilla, kun uusi liikenteenhallintajärjestelmä otetaan käyttöön tammikuussa 2021.
Väyläviraston hankkeessa otetaan ensimmäistä kertaa käyttöön vaihtuvia kaistakohtaisia nopeusrajoituksia.
Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että määrätyillä tieosuuksilla voidaan näyttää eri kaistoille eri nopeusrajoituksia. Tällä voidaan ennaltaehkäistä liikenteen ruuhkautumista esimerkiksi erkaneville rampeille johtavilla kaistoilla. Kaistoilla, jotka jatkavat liittymän ohi suoraan, voidaan pitää korkeampaa nopeusrajoitusta.
Nopeusrajoituksia voidaan vaihdella ruuhkien lisäksi myös sää- ja keliolosuhteiden perusteella.
Lue myös: Tiedätkö, kuinka moni suomalaisista käyttää vilkkua? Nyt sekin on tutkittu
Loppuvuosi testataan, järjestelmä käyttöön tammikuussa
Vaihtuvia rajoituksia kokeillaan ykköstiellä Kehä III:n ja Munkkivuoren välillä noin 15 kilometrin matkalla. Hankkeen valmistuttua ne ovat käytössä valtatie 1:llä koko matkalla Helsingistä Turkuun.
– Vaihtuvien nopeusrajoitusten avulla liikenteen sujuvuus paranee. Nopeusrajoitus pidetään korkeimpana mahdollisena aina, kun olosuhteet sen sallivat, eikä pysyvää nopeusrajoitusta tarvitse laskea, kertoo projektipäällikkö Marja Wuori.
Hankkeessa rakennetaan myös tiedotusopasteita, varoitusmerkkejä, liikenteenmittauslaitteita ja tiesääasemia. Tämän uuden liikenteenhallintajärjestelmän avulla tienkäyttäjiä pystytään tiedottamaan tarkemmin liikenteen häiriöistä ja niiden sijainnista.
Rakennustyöt valmistuvat syyskuussa 2020. Sen jälkeen järjestelmää testataan. Uusi liikenteenhallintajärjestelmä ja nopeusrajoitusmerkit on tarkoitus ottaa käyttöön tammikuussa 2021. Hankkeen kustannusarvio on 4,5 miljoonaa euroa.
Lähde: Väylävirasto
Lue myös: ”Sulaa hulluutta” – EU-direktiivi uhkaa hiljentää suomalaisautoilijoiden radiokanavat