Tähän kehityskohtaan Kalle Rovanperän dominointi tiivistyy – Jari-Matti Latvalalta kova vertaus legendoihin

Tuore maailmanmestari Kalle Rovanperä paljasti Tommi Mäkiseltä saamansa viestin 1:54
Tuore maailmanmestari Kalle Rovanperä paljasti Tommi Mäkiseltä saamansa viestin

Toyotan suomalaistähti Kalle Rovanperä varmisti uransa toisen maailmanmestaruuden rallin MM-sarjassa viime viikonloppuna.

Rovanperä kurvaili uudessa Keski-Euroopan MM-rallissa komeasti toiseksi, mikä sinetöi tittelin. Rovanperällä oli mahdollisuuksia ajaa myös kisan voitosta, mutta tiimikaveri Elfyn Evansin keskeytyksen jälkeen suomalainen antoi suosiolla voiton Hyundain Thierry Neuvillelle.

Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala kokee, että juuri asvalttiajaminen oli yksi tärkeimmistä tekijöistä MM-tittelin taustalla. Perinteisesti suomalaiskuskit eivät ole muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta pikipinnalla viihtyneet, mutta Rovanperän osalta tilanne on täysin toinen.

– Asvalttiajamisessa hän on ehdottomasti kehittynyt koko ajan. Ennen vanhaa (Sebastien) Loeb oli asvalttiguru ja sen jälkeen (Sebastien) Ogier. Tästä porukasta Kalle on ehdottomasti se, joka pystyy ajamaan liukasta asvalttia ihan pitelemätöntä vauhtia, Latvala hehkuttaa.

– Kukaan ei pysty siihen vauhtiin vastaamaan. Se kertoo paljon, miten paljon Kalle on kehittynyt. 

Latvalan mukaan Rovanperä osaa viedä auton äärirajoille saakka.

– Märässä asvaltissa on se vaikeus, mitä silmät kertovat aivoille. Tulee helposti tunne, että on pakko jarruttaa. Kallella on erityisesti joku kyky viedä jarrutus pidemmälle, vaikka hän näkee liukkauden, Latvala summaa.

– Kalle luottaa siihen, että pitoa löytyy. Monilla tulee fiilis, että pitoa ei ole, mutta Kalle vain luottaa. Siitä isoimmat erot tulevat. Kuivalla asvaltilla ei juuri eroja tehdä.

Toki Rovanperälläkin oli Keski-Euroopan MM-rallissa oma ”happipaikkansa”, kun yksi neulansilmämutka livahti pitkäksi. Maailmanmestari kuitenkin löysi mutkasta paikan, minne auton voi viedä ilman vaurioita.

– Tuollaisen jälkeen monilla tulee fiilis, että jarrupaikkoja pelkää entistä enemmän. Kallella ei ollut mitään sellaista. Hän vain ajatteli, että se kohta oli liukas ja että mennään seuraavaan kovempaa, Latvala ihastelee.

– Kalle tuli kaikki mutapaikat kovaa, vaikka monella muulla oli auto irti jo ennen leikkauksen loppua. Kallella ei sellaista ongelmaa ollut. Hän tietää, että kun menee kaasulle, niin pitoa löytyy. 

Lue myös:

    Uusimmat