Taksikuskeja neuvotaan: Älä paljasta väsymystäsi!

Vapaita takseja Rautatieaseman tolpalla Helsingissä torstaina 5. tammikuuta 2012.
Vapaita takseja Rautatieaseman tolpalla Helsingissä torstaina 5. tammikuuta 2012.
Julkaistu 18.04.2012 15:26(Päivitetty 22.04.2012 12:44)

45 minuuttia -ohjelman haastattelema taksiautoilija myöntää avoimesti, ettei hän ole ajatellut, ettei renkiä saa ajattaa niin paljon kuin hän haluaa. Autoilija itsekin kertoo ajavansa todella pitkiä päiviä.

– Isännät tietävät, että kuljettajat joutuvat ajamaan yli. Suurimmalla osalla rengeistä on väsy kokoajan, kun verenpaine on koholla ja ongelmia verensokerin kanssa. Minulle annettiin viimeksi kirjallinen lista ajoa 23 tuntia. Pakko tehdä, kun saat muuten kenkää ja olet luuseri ja laiska, toteaa 30 vuotta taksia renkinä ajanut.

"Onneksi asiakas oli puhelias"

– Kuittasin taannoin aamuviideltä kyydin Tampereelta, jossa kohteena oli Turku. Taksikeskus soitti sen jälkeen ja varoitti, että en paljastaisi, kuinka pitkän työvuoron olen jo ajanut. Asiakas nimittäin vaati, ettei hän halua väsynyttä kuskia. Onneksi asiakas oli puhelias, että pysyin hereillä, avautuu väsynyt autoilija.

– Sain kyydin Heinävedelle, mutta jouduin jättämään asiakkaan Jyväskylään, kun jaksanut ajaa pidempään. Asiakkaalla oli todella huono tuuri, kun ensimmäinen taksikuski oli ajanut ojaan Turun ja Tampereen välillä, kertoo autoilija Nokialta.

Pakko rikkoa lakia?

Autoilija Timo Virran mukaan taksilupiin sisältyvä ajovelvoite pakottaa autoilijan palkkaamaan työntekijän. Tunteja ei jaksa yksin ajaa, mutta työtekijän palkkaaminen ei kannata.

– Kuskin ansaitsemasta satasesta jää käteen korkeintaan parikymppiä kulujen jälkeen, tuhahtaa Virta.

Virran mielestä lupia pitäisi olla lisää, että taksiluvanhaltija voisi itse ajaa autolle määrätyt ajotunnit laillisesti eikä joutuisi rikkomaan tieliikennelakia ja ajamaan autoa väsyneenä.

Aiheesta lisää illan 45 minuuttia -ohjelmassa kello 20.

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa