Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat ovat tutkineet vuosina 2010–2014 yhteensä 1 007 moottoriajoneuvossa olleen kuolemaan johtanutta onnettomuutta.
Vakuutusyhtiöiden liikenneturvallisuustoimikunnan tuore raportti kertoo, että vuosina 2010–2014 kuolleista 18–24-vuotiasta nuorista lähes puolet ajoi yli 15 vuotta vanhalla autolla.
Viidennes autoista, joilla ajettiin kuolonkolari, oli takavetoisia ja 38 prosentissa autoista renkaiden kulutuspinta oli 4 millimetrin suositusta pienempi.
Kaikista 18–24-vuotiaiden aiheuttamista kuolonkolareista (188 kpl) miehet aiheuttivat 88 prosenttia (165kpl).
61 (62%) onnettomuuksissa kuollutta miespuolista kuljettajaa ei käyttänyt turvavyötä. Vastaavasti turvavyöttömiä ja onnettomuudessa kuolleita naiskuljettajia oli viisi (29%).
Turvavyön käyttäminen olisi voinut pelastaa 16 (28%) menehtynyttä mieskuljettajaa ja kolme (60%) naiskuljettajaa.
Hieman yli puolet kaikista 18–24-vuotiaiden aiheuttamista kuolemaan johtaneista onnettomuuksista sattui 80–120 km/h -nopeusrajoitusalueella.
Rattijuopumus (yli puoli promillea) oli osallisena 40 prosentissa miespuolisten kuljettajien kuolonkolareista. Naisilla rattijuopumus oli joka kymmenennen kuolemaan johtaneen onnettomuuden taustalla.
Kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa ylinopeutta (yli 10 km/h) ajoi 67 prosenttia mieskuljettajista ja 35 prosenttia naiskuljettajista.
Aikaisempia liikennerikkomuksia oli 64 prosentilla miehistä ja 35 prosentilla naisista. Aiemmin onnettomuuteen oli joutunut 16 prosenttia miehistä ja 5 prosenttia naisista.
Lähde: Vakuutusyhtiöiden liikenneturvallisuustoimikunnan raportti