Suomalaiset eivät pärjää esimerkiksi muotoilussa ja suunnittelussa länsinaapurimme Hannu Hanhia vastaan. Muotoilukriitikko Kaj Kalin kertoo, miksei meiltä löydy omaa IKEAa tai H&M:ää.
– Suomalaiset ovat sosiaalisesti hyvin arkoja. Siinä, missä ruotsalaiset ulkomailla liikkuessaan hajaantuvat ympäri tilaa ja menevät juttelemaan vieraille ihmisille, suomalaiset jäävät puhumaan toisten suomalaisten kanssa yhteen ryhmään. Olen huomannut tämän liikkuessani erilaisissa tilaisuuksissa maailmalla, Kaj Kalin kertoo.
Myyntistrategia on vaatimaton ja hiljainen.
– Suomalaiset eivät kehtaa puhua tuotteen puolesta vaan ajattelevat, että kyllä hyvä laatu vakuuttaa ihmiset. Messuillakin vain seisotaan hiljaa omalla osastolla ja odotetaan, että joku tulisi kysymään jotain.
– Suomalaiset ovat yksinkertaisesti hyvin huonoja myymään. Myymistä ei pidetä kohteliaana tai tyylikkäänä.
Rahapula
Arkuuden lisäksi löytyy toinen ongelma: raha. Sitä ei nimittäin ole.
– Pariisissa järjestettiin viime keväänä suomalaista muotoilua esittelevä tapahtuma. Suunnittelijat pyysivät minua kirjoittamaan esittelytekstejä heidän tuotteistaan. Tein tekstit, mutta en loppujen lopuksi saanut niistä sentin hyrrää, Kalin kertoo.
Muotoiluyritysten pääomat ovat hyvin pieniä.
– Budjeteissa ei ole varattu yhtään rahaa esimerkiksi kirjoittaville ihmisille.
Studio55.fi/Piia Simola
Kriitikko lähetyksessä: Designpääkaupunkivuoden miljoonat valuivat sisäpiirin palkkoihin
Asiantuntija tyrmää "designin" – Villiintynyt ja lisähintaa tuova käsite
Asiantuntija tylynä: Tämä on pielessä suomalaisessa muotoilussa
Yllättävä ehdotus – Tämä ammattiryhmä voisi pelastaa suomalaisen muotoilun?