Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tallipomojen riita puhkesi lehdistön edessä

Christian Horner ja Martin Whitmarsh lehdistötilaisuudessa
Christian Horner ja Martin Whitmarsh lehdistötilaisuudessa
Julkaistu 08.07.2011 19:17(Päivitetty 08.07.2011 20:35)
Toimittajan kuva

Jani Merimaa

jani.merimaa@mtv.fi

McLarenin tallipäällikkö Martin Whitmarsh ja Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner ajautuivat sanaharkkaan Britannian GP:n perjantain lehdistötilaisuudessa.

Kiista aiheutui siitä, mikä talli on viime hetkellä onnistunut neuvottelemaan itselleen suurimman edun täksi viikonlopuksi voimaan tulleesta sääntötarkennuksesta, jonka piti rajoittaa pakokaasujen hyödyntäminen F1-autojen diffuusorissa 10 prosenttiin maksimista silloin, kun kuljettaja ei paina kaasupoljinta.

Red Bullin moottorintoimittaja Renault onnistui saamaan Kansainvälisen autoliiton FIA:n muuttamaan sääntötulkintaa perjantaiaamuna, koska McLarenin käyttämän Mercedes-moottorin neljään sylinteriin syötetään moottorijarrutuksen yhteydessä bensaa ja tuotetaan näin pakokaasuja, jotka eivät kuulu rajoituksen piiriin. Renault haluaa kompensoida tätä tuottamalla enemmän pakokaasuja ilman kaasun painamista. FIA nostikin Renault-moottoreita koskevaa pakokaasurajoitusta 50 prosenttiin maksimista.

Riita lähti käyntiin BBC:n esittämästä kysymyksestä: pystytäänkö tässä tilanteessa takaamaan se, että kaikki tallit kilpailevat tasavertaisista lähtökohdista?

- Meidän ymmärryksemme mukaan Mercedes-moottoria käyttäville talleille oli menossa merkittävä etu ennen kuin Renault sai luvan muuttaa rajoitusta, Horner totesi.

Whitmarsh puolestaan välitti, että viime hetken muutos tarkoittaa tuntuvaa suorituskykyetua Renault-moottoria käyttäville talleille.

- Säännöt tuntuvat muuttuvan joka tunti, Whitmarsh ihmetteli tilannetta.

Horner ei niellyt Whitmarshin väitettä edusta, vaan korosti Mercedes-moottorissa käytettävän ratkaisun olevan vielä tehokkaampi.

- Sen pakoputkien kautta luoma työntövoima luo paljon suuremman vaikutuksen.

Pakokaasujen ohjaaminen diffuusoriin lisää auton downforcea, joka parantaa pitoa.

Pakokaasujupakka menee oudoksi - "en ymmärtänyt sanaakaan"

Lisää aiheesta:

Ferrari myöntää tuurin ainoassa voitossaanMcLaren oli suurin kärsijä?Vetteliltä yhä tiukkoja kommentteja Webberin toiminnastaWebber paljastaa tallimääräyksen jälkipyykin"Pakokaasujupakka oli pelkkää politiikkaa"Massa: Vääriä päätelmiä Ferrarin nousun syystä
Britannia 2011

Tuoreimmat aiheesta

Britannia 2011
  • 27.09.201115:21
    Britannia 2011

    Ferrari myöntää tuurin ainoassa voitossaan

  • 21.07.201121:28
    Britannia 2011

    McLaren oli suurin kärsijä?

  • 21.07.201119:51
    Britannia 2011

    Vetteliltä yhä tiukkoja kommentteja Webberin toiminnasta

  • 21.07.201119:17
    Britannia 2011

    Webber paljastaa tallimääräyksen jälkipyykin

  • 18.07.201112:44
    Britannia 2011

    "Pakokaasujupakka oli pelkkää politiikkaa"