McLarenin tallipäällikkö Martin Whitmarsh ja Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner ajautuivat sanaharkkaan Britannian GP:n perjantain lehdistötilaisuudessa.
Kiista aiheutui siitä, mikä talli on viime hetkellä onnistunut neuvottelemaan itselleen suurimman edun täksi viikonlopuksi voimaan tulleesta sääntötarkennuksesta, jonka piti rajoittaa pakokaasujen hyödyntäminen F1-autojen diffuusorissa 10 prosenttiin maksimista silloin, kun kuljettaja ei paina kaasupoljinta.
Red Bullin moottorintoimittaja Renault onnistui saamaan Kansainvälisen autoliiton FIA:n muuttamaan sääntötulkintaa perjantaiaamuna, koska McLarenin käyttämän Mercedes-moottorin neljään sylinteriin syötetään moottorijarrutuksen yhteydessä bensaa ja tuotetaan näin pakokaasuja, jotka eivät kuulu rajoituksen piiriin. Renault haluaa kompensoida tätä tuottamalla enemmän pakokaasuja ilman kaasun painamista. FIA nostikin Renault-moottoreita koskevaa pakokaasurajoitusta 50 prosenttiin maksimista.
Riita lähti käyntiin BBC:n esittämästä kysymyksestä: pystytäänkö tässä tilanteessa takaamaan se, että kaikki tallit kilpailevat tasavertaisista lähtökohdista?
- Meidän ymmärryksemme mukaan Mercedes-moottoria käyttäville talleille oli menossa merkittävä etu ennen kuin Renault sai luvan muuttaa rajoitusta, Horner totesi.
Whitmarsh puolestaan välitti, että viime hetken muutos tarkoittaa tuntuvaa suorituskykyetua Renault-moottoria käyttäville talleille.
- Säännöt tuntuvat muuttuvan joka tunti, Whitmarsh ihmetteli tilannetta.
Horner ei niellyt Whitmarshin väitettä edusta, vaan korosti Mercedes-moottorissa käytettävän ratkaisun olevan vielä tehokkaampi.

