Uusi äitiyspakkaus 2017 esiteltiin tänään 7.3. Äitiyspakkaus täyttää tänä vuonna 80 vuotta!
Uudessa äitiyspakkauksessa on mukana runsaasti vanhoja suosikkeja. Kuoseissa nähdään esimerkiksi pilvenhattaroita, jalanjälkiä ja pöllöjä. Väreissä toistuu harmaa, mutta mukana on myös pirteämpiä kuoseja.
Tämän vuoden uutuustuotteita ovat ensimmäistä kertaa mukana oleva, yöpukuna toimiva, alhaalta napitettava unipussi sekä kevyt, vetoketjullinen ja eläinkuosinen collegehaalari. Uutuustuotteet ovat asiakkaiden toivomia.
Ensi vuonna laatikon kuosi vaihtuu! Uutta kuosia laatikkoon etsitään suunnittelukilpailulla, joka on osa virallista Suomi100-ohjelmaa. Voittajatyö ja vuoden 2018 laatikon kuvitus julkaistaan loppuvuodesta 2017.
Asiakkaiden toiveiden perusteella laatikkoon on lisäksi otettu entistä enemmän puolipotkuhousuja potkupukujen sijaan.
Tänä vuonna liukuvoide palaa pakkaukseen, viimeksi se on ollut pakkauksessa vuonna 2010. Pakkauksessa on yhteensä 53 tuotetta.
Tällaisia uudet tuotteet ovat:
Collegehaalari
Unipussi
Pupu vaihtui koiraksi
Vuonna 2016 pakkauksessa oli ensimmäistä kertaa mukana pehmeä unipupu. Vuoden 2017 pakkauksessa pupu on muuttunut koiraksi!
Koiralelu
Muistatko vielä? Vuoden 2016 äitiyspakkauksen julkistuksessa koettiin harvinainen yllätystilanne, kun pakkauksen kuvat lipsahtivat julki ennen aikojaan.
Uusi pakkaus jakoon aikaisintaan huhtikuun lopulla
Kela jakaa vuosittain noin 60 000 äitiysavustusta, joista pakkauksia on 40 000. Uutta äitiyspakkausta aletaan jakaa, kun edellinen pakkaus on jaettu loppuun.
Uutta pakkausta saa kuitenkin aikaisintaan huhtikuun lopulla. Pakkauksen vaihtumisajankohta vaihtelee hieman vuosittain, sillä se riippuu äitiysavustushakemusten määrästä.
Tärkeitä kriteerejä laatu, turvallisuus ja hinta
Tämän vuoden pakkauksen tuotteiden kilpailutus on aloitettu jo 2015. Kilpailutuksessa on mukana aina myös muita kuin suomalaisia yrityksiä. Tuotteille tärkeitä kriteerejä ovat laatu, turvallisuus ja hinta.
Jokainen tuote testataan eli esimerkiksi pestään ja testataan, kestääkö pesua tai lähteekö värit. Lisäksi testataan esimerkiksi se, miten nepparit toimivat. Pääosa tuotteita pakkaukseen tarjoavista yrityksistä on suomalaisia, mutta tuotteita valmistetaan ulkomailla.
Pakkaukseen vaikuttavat esimerkiksi asiakkaiden palautteet. Pakkaus on yhtä suosittu kuin aiempina vuosina. Suurin osa vanhemmista valitsee siis pakkauksen, eikä ota vaihtoehtoista rahasummaa. Väritoiveita tulee asiakkailta runsaasti. Suosituimpia tuotteita ovat makuupussi, haalari, kynsisakset, bodyt ja sideharso.
Palautetta on tullut siitä, miksei pakkauksessa ole villamyssyä. Syy on ollut se, ettei tarjolla ollut tuotetta, joka täyttäisi tarvittavat kriteerit. Tänä vuonna villamyssy on vihdoin pakkauksessa!