Tämä pysäköintisääntö ei tahdo jäädä kaikkien mieleen – "Siinä moni menee harhaan"
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.
Kysymys: Mitä vaaroja liittyy vasempaan reunaan pysäköintiin?
Vastaus: Nykyisen tieliikennelain mukaan ajoneuvon saa pysäyttää tai pysäköidä taajamassa vasemmalle puolelle tietä myös kaksisuuntaisella tiellä, jos se ei vaaranna eikä haittaa liikennettä. Toimintatapaan liittyy tiettyjä riskejä, jotka on syytä pitää mielessä.
Näin heti kärkeen olennaista on siis muistaa, että tulosuunnasta katsottuna vasempaan reunaan ei saa pysäköidä taajaman ulkopuolella.
Sen lisäksi ajoneuvoa ei edelleenkään saa pysäköidä viittä metriä ennen suojatietä, risteävää pyörätietä tai pyörätien jatketta. Tuo viisi metriä mitataan liikenteen pääasiallisesta lähestymissuunnasta ja siinä moni menee harhaan.
Vasempaan reunaan pysäköivä autoilija voi kokea pysäköivänsä vasta suojatien jälkeen, mutta liikenteen pääasiallisesta lähestymissuunnasta katsottuna auto seisoo ennen suojatietä.
Sääntö on olemassa siksi, että suojatielle säilyisi hyvä näkyvyys. Auto peittää liikenteen varsinaisesta tulosuunnasta tätä näkyvyyttä, riippumatta siitä, miten päin se on pysäköity.
Autoilijoiden on hyvä muistaa lisäksi, että viiden metrin suoja-alue on jätettävä myös risteyksen läheisyydessä, vaikka siinä ei olisi suojatietä tms. Siinä, missä suojatien, pyörätienjatkeen tai risteävän pyörätien kohdalla viiden metrin sääntö on voimassa liikenteen pääasiallisesta lähestymissuunnasta katsottuna, on tämä sääntö voimassa sekä ennen että jälkeen risteyksen ja risteyksessä.
Molemmissa tapauksissa pysäyttäminen on kuitenkin sallittua pakollisen liikenne-esteen, väistämisvelvollisuuden noudattamisen tai hätätilanteen vuoksi.
Toinen pysäköintivirhemaksuun helposti johtava virhe vasemmalle puolelle pysäköitäessä on se, että autoilija noudattaa väärää pysäköintiin vaikuttavaa liikennemerkkiä. Virhe voi sattua, jos eri puolilla katua on eri pysäköintisäännöt.
Oikea pysäköintimerkki lisäkilpineen pitää käydä tarkistamassa liikenteen pääasiallisesta tulosuunnasta.
Vastaantuleva liikenne
Pysäköitäessä kaksisuuntaisella tiellä vasempaan reunaan joudutaan ylittämään vastaantulevan liikenteen kaista. Tällöin autoilijan on luonnollisesti väistettävä edestä lähestyvää liikennettä.
Oikealla puolella olevat matkustajat joutuvat poistumaan vasempaan reunaan pysäköidystä autosta ajoradan puolelle. Laissa on maininta, ettei ajoneuvon ovea saa avata eikä ajoneuvoon nousta, siitä poistua taikka sitä kuormata tai sen kuormaa purkaa siten, että siitä aiheutuu vaaraa tai haittaa muulle liikenteelle tai ympäristölle.
Ennen oven avaamista onkin muistettava huolellisesti varmistaa, ettei edestä lähesty autoa tai muuta liikennettä. Kuljettajan on syytä varoittaa matkustajia ajoissa sillä heiltä tilanteeseen liittyvät riskit saattavat helposti unohtua.
Artikkeli jatkuu videon alla.
Liikkeelle lähtö vasemmasta reunasta
Vasemmasta reunasta liikkeelle lähteminen edellyttää kuljettajalta erityistä varovaisuutta. Tuolloin on väistettävä kaikkea muuta liikennettä eli myös vastaantulijoita.
Kun kuljettaja istuu pysäköidyssä autossa aivan vasemmassa reunassa, on havainnointi eteenpäin vaikeaa mahdollisesti eteen pysäköidyn auton peittäessä näkyvyyttä. Mitä isompi auto eteen on pysäköity, sitä vaikeampaa havainnointi on. Jo pelkkä henkilöauto peittää näkyvyyttä todella paljon.
Samaan aikaan pitää havainnoida myös taaksepäin kaistalle, jolle aiotaan liittyä. Koska oikean sivupeilin näkymä rajoittuu lähinnä lähimmälle eli vastakkaiseen suuntaan ajavien kaistalle, olan yli vilkaisu ja auton rinnalle jäävän kuolleen kulman varmistaminen on entistäkin tärkeämpää.
Erityisen haastava tilanne on paketti-, kuorma- tai linja-auton kuljettajalle. Näissä ajoneuvoissa ei useinkaan pysty väliseinän tai muiden rakenteiden takia varmistamaan kuollutta kulmaa samalla tavalla kuin henkilöautosta. Tällaisella ajoneuvolla olisikin syytä välttää kyseistä pysäköintitapaa.
Tilannetta takaapäin lähestyvän pitää myös olla tarkkana. Hänen kannattaa tarvittaessa joustaa ja päästää vasemmasta reunasta liittyvä ajoneuvo turvallisesti liikenteeseen, vaikka väistämisvelvollisuus onkin liittyvän ajoneuvon kuljettajalla.
Uusimmat
-
23:49
Putin nimesi "kokeellisen" ohjuksen – tämä siitä tiedetään
-
23:24
DR: Merikaapelien hajottamisesta epäillyn laivan ankkuri näyttää vaurioituneen
-
22:48
Kehonrakennuslegendan uhrauksilla raju hinta – Ronnie Coleman, 60, julisti, mitä tulee tapahtumaan
-
22:09
Suomen ja Saksan välisen merikaapelin korjaamisesta uutta tietoa
-
21:50
Ville Peltonen käski HIFK:n ”peilin eteen” – näin Liigan kärkijoukkue reagoi
-
21:48
Junaliikenne meni Jarista täysin sekaisin – tällainen tunnelma oli Helsingissä
-
21:39
Vaara ohi Rovaniemellä – rakennus paloi lähellä rautatieasemaa
-
21:38
Sylvester Stallonelta tuju väite Mike Tysonin ja Jake Paulin ottelusta
-
21:30
Kaukojunissa ja lennoissa pahoja myöhästymisiä, sähköttä yli 16 000 – MTV seuraa Jari-myrskyä
-
21:27
Susijengille kuonoon Espoossa – "En usko, että kukaan heittää tahallaan ohi"
-
21:18
Lumelle voi sanoa pian heipat – ennusteessa vihiä jouluviikosta
-
21:15
Laulaja Jippu muistelee omaa TTK-taivaltaan – yksi asia nousi erityisen suureksi haasteeksi
-
21:05
Diandralle kutsu Linnan juhliin: "Suunnaton ilo ja kunnia"
-
21:00
Venäjä halusi välttää ydinsodan mahdollisuuden: Varoitti Yhdysvaltoja kokeellisesta ohjushyökkäyksestä Ukrainaan
-
20:53
Perttu Hyvärinen syrjään: "Huonompia uutisia"
-
20:42
HIFK:n maalissa pelottava käänne – huimavireinen Iiro Pakarinen koki kovia
-
20:41
Jari kaatoi useita kymmeniä puita hautausmaalla – kaksi erikoisen onnekasta sattumaa
-
20:29
Autoilija, älä erehdy pitämään tätä pelkkänä kosmeettisena haittana – korjaa nopeasti
-
20:18
Leo Komarovin hermot kireällä Nordiksella – yksi kyseenalainen ele oli liikaa
-
20:10
Jari-myrskystä useiden miljoonien lasku sähköyhtiöille
-
Lataa lisää