19 julkisuuden henkilöä ovat antaneet kasvonsa I am Tom of Finland -kampanjalle.
Tänään alkavan I am Tom of Finland -kampanjassa keskiössä ovat rohkeus, rakkaus ja vapaus. Tavoitteena on tuoda suomalaisille työkaluja, joilla he voivat ilmaista tukensa tasa-arvolle.
– Kampanjaan pyydettiin mukaan rohkeita julkisuuden henkilöitä näyttämään esimerkkiä omilla kasvoillaan. Mukana olevat valokuvattiin Tom of Finland -taidetta tulkiten, kertoo Annika Sucksdorff, Helsinki-filmin toimitusjohtaja ja yksi Tom of Finland -elokuvan kolmesta tuottajasta.
Kampanjassa ovat mukana muun muassa Marco Bjurström, Chisu, Tuomas Enbuske, Krista Siegfrids, Maria Veitola ja Jenni Vartiainen.
Kampanjaan osallistui myös tammikuussa menehtynyt stylisti Teri Niitti. Kampanjan tiedotteessa kerrotaan, että Tom of Finland ja elokuvaprojekti olivat Niitille tärkeitä. Kampanjan toteuttamisesta alkuperäisen suunnitelman mukaan on päätetty yhdessä Teri Niitin läheisten kanssa.
– Näin Teri olisi toivonut. Projekti oli hänelle todella tärkeä, sanoo Tuija Niitti.
Kampanjakuvat on valokuvannut Veikko Kähkönen ja asut suunnitellut stylisti Mert Otsamo.
Tom of Finland on Touko Laaksosen taiteilijanimi. Vuonna 1991 menehtynyt Laaksonen on yksi Suomen kansainvälisesti menestyneimmistä taiteilijoista.
Laaksonen piirsi urallaan lihaksikkaita ja nahkaan verhottuja miehiä, jotka ovat saavuttaneet ikonisen aseman niin populaari- kuin korkeakulttuurinkin saralla.