Erika Vikman julkaisi uutta musiikkia.
Laulaja Erika Vikman iloitsee perjantaina julkaistusta Häpeä-singlestään. Kappaleen sanoma on Vikmanin mukaan suomalaisille tuttu.
– Häpeä kertoo siitä, että me suomalaiset koemme tietynlaista häpeää. Kappale on otettu vapauttavana rallina vastaan, Vikman kertoo MTV Uutisille.
Kappaleen yhteydessä Vikman julkaisi myös singlen nimeä kantavan musiikkivideon, jonka ohjaajana toimii Viivi Huuska. Videolla nähdään erityisesti 80-luvun estetiikkaa, pitkiä kamera-ajoja ja Vikmanin tyylille ominaista leikittelyä.
Lue myös: ”Seksikkyyden ruumiillistumaksi” noussut Erika Vikman paljasti podcastissa suosikkiseksilelunsa – myös porno kuuluu asiaan
– Halusin mukaan retroestetiikkaa ja kasarikliseitä. Sitten lähdimme etsimään tekijää, johon Viivi sitten tarttui. Hänen estetiikkansa on aika samankaltaista kuin omani, joten se oli ”match made in heaven”. Videosta on saatu kyllä todella hyvää palautetta, Vikman iloitsee.
Musiikkivideon taustalla on toiminut korona-ajalle poikkeuksellisen iso työryhmä. Käytännön järjestelyt ja kuvaukset sujuivat kuitenkin Vikmanin mukaan asianmukaisesti.
– Lokaatio, jossa kuvasimme oli todella iso. Tuotantoyhtiö oli huolehtinut todella hyvin hygieniasta, maskeista ja kaikesta. Muun jätän arvailujen varaan.
Vikmanin mukaan Cicciolina, Syntisten pöytä ja Häpeä -singlet muodostavat omankaltaisensa trilogian. Uudenlainen, avointa seksuaalisuutta korostava tyyli tuntuukin Vikmanille parhaalta mahdolliselta itseilmaisutavalta.
– Tämä on sitä, mitä koen olevani. Saan ilmaista itseäni 200 prosenttisesti juuri nyt. Laulan lauluja, jotka käsittelevät itselleni merkittäviä aiheita ja saan leikkiä sillä estetiikalla niin paljon kuin haluan. Olen onnellisempi kuin koskaan ennen urallani.
Syytä onneen onkin. Cicciolinan UMK-esitystä on katseltu Youtubessa yli 3 miljoonaa kertaa, jonka lisäksi kappale on kerännyt Spotifyssa yli 6 miljoonaa kuuntelukertaa.
Samaa linjaa jatkaa myös Syntisten pöytä -single, joka komeilee Spotifyssa 5,3 miljoonalla kuuntelulla.
– Tämä on ollut tärkeä ja iso vuosi, Vikman myöntää.
Hittien salaisuutena hän pitää ennen kaikkea intuitiota ja uskoa itseensä.
– Ikinä emme tiedä etukäteen sitä, mistä kappaleesta tulee hitti. Levy-yhtiöllä uskomme kuitenkin intuitioomme ja siihen, että jos itse uskomme kaikkeen mitä teemme, siitä seuraa jotain hyvää.
– Laskelmointi sikseen, vaan toteutetaan sitä mikä sisällämme roihuaa. Se tulee noiden biisien kautta esiin.