Supertietokoneiden ja virtuaalitodellisuuden aikakaudella eräs ei-niin-huipputekninen työkalu puolustaa yhä paikkaansa.
Legendaarinen autosuunnittelija, Harley Earl, työskenteli General Motorsille vuodesta 1927 aina 1950-luvun loppuun asti. Hän mullisti sarjatuotantoautojen suunnittelun ajattelemalla autoja taideteoksina käyttötavaroiden sijaan.
Yksi Earlin tärkeimistä aseista oli savi. Se antoi mahdollisuuden antaa valmistajille käsitys ehdotetusta suunnitelmasta tavalla, johon piirustukset ja kaaviot eivät pystyneet.
Earlin ajoista on kuitenkin jo kauan. Nykypäivän autoteollisuudessa suunnittelijat hyödyntävät tietokoneita, työhön räätälöityjä ohjelmistoja, 3D-mallinnusta ja -tulostusta sekä virtuaalitodellisuutta. Siitä huolimatta merkittävät autosuunnittelijat luottavat edelleen myös käsiensä likaamiseen savella.
Ford Truck Studion Lloyd VandenBrink uskoo vahvasti saveen. Hänen mukaansa sillä on kaksi ominaisuutta, joiden kanssa muut menetelmät eivät voi kilpailla.
– Sitä on helppo muovata. Sen kuin lisää sitä tai ottaa pois. Se antaa mahdollisuuden olla luova ja keksiä sekä kokeilla asioita nopeasti.
– Toisekseen sen avulla voi tehdä yhteistyötä. Kaikki voivat kerääntyä sen ympärille suunnittelemaan kolmessa ulottuvuudessa.
Autojen muotoilussa käytettävä savi ei varsinaisesti ole kuitenkaan savea. Se koostuu useista erilaisista vahoista, joiden seassa on täyteainetta. Ainetta valmistaa puolisen tusinaa yritystä, mutta toiset autovalmistajat ovat kehittäneet omia reseptejään.
Fordilla käytetään savea jopa sata tonnia vuodessa.
Lähde: BBC
***
3:07