Pohjola Vakuutus lähetti taksiyrittäjälle 16 000 euron vakuutuslaskelman per ajossa oleva auto. Vakuutusyhtiön mukaan kyseessä on laajamittainen järjestelmävirhe ja tulostusmoka.
Kauppalehti uutisoi eilen erittäin laajaa huomiota herättäneestä, taksiyrittäjän saamasta 16 000 euron vakuutuslaskelmasta.
Normaalisti noin 3000 euron vuosittaisia vakuutuslaskuja autoistaan maksamaan tottunut Kivenlahden Taksit Oy:n omistaja Jonne Luomala sai postitse vakuutuslaskelman, jonka mukaan maksettavaa autoa kohti näytti tästä lähin riittävän vuositasolla noin 16 000 euron edestä.
Lue myös: Taksiyrittäjän epätoivo syveni hetkessä, kun vakuutuksen ilmoitettiin revenneen 16 000 euroon per auto – alalla velloo villi teoria
Koronaepidemia on Luomalan mukaan vähentänyt ajoja ja tienestejä noin 90 prosenttia, Kauppalehden eilen väittämän 80 prosentin sijaan.
– Luin kirjeen viiteen kertaan. Itse asiassa sain aiheesta samana päivänä kaksi kirjettä. Molempien loppusumma näytti olevan noin 16 000 euroa, joskin summat olivat kirjeissä hieman eri suuruiset, Luomala sanoo.
– Summan eroavaisuuksilla ei sinänsä ollut merkitystä. Ainoaksi kysymykseksi jäi, teenkö konkurssihakemuksen tänään vai huomenna.
Oikeat laskelmat pian
Uutisen jälkeen Kauppalehteen yhteyttä ottaneen Pohjola Vakuutus Oy:n ajoneuvovakuuttamisen johtaja Kristian Hiljanderin mukaan vakuutuslasku sinänsä on laadittu oikein. Sen liitteenä olleesta laskelmasta on kuitenkin jäänyt puuttumaan alennusrivit, kuten bonuksien aikaansaama prosenttialennus.
– Kyseessä on järjestelmävirhe ja tulostusmoka. Joillekin yritysajoneuvoasiakkaille on järjestelmävirheen vuoksi lähtenyt vakuutusmaksulaskelma, josta on puuttunut rivejä.
– Virhe kohdistuu Hiljanderin mukaan tulostamiseen. Siitä on jäänyt pois alennustiedot. Pohjola Vakuutus pahoittelee virhettä. Olemme julkaisseet aiheesta verkkosivuillamme maanantaina viestin ja olemme yhteydessä jokaiseen virheellisen laskelman saaneeseen. He saavat myös tällä viikolla oikeat laskelmat, hän jatkaa.
Virheelliset laskelmat on lähetetty 6.-20.4.2020 välisenä aikana. Laskelmia on Hiljanderin mukaan lähtenyt noin 6000, mikä vastaa alle 10 prosenttia Pohjolasta kyseiselle kohderyhmälle lähtevästä laskelmien kokonaismäärästä.
Kohtuuttomia vakuutusmaksuja?
Hiljander ottaa Kauppalehden pyynnöstä kantaa myös toiseen teeman ympärillä velloneeseen aiheeseen, jonka mukaan vakuutusyhtiöt nostaisivat korona-aikaan vakuutusmaksuja poskettomiksi, poistaakseen ahdinkoon joutuneiden taksiyrittäjien mahdollisuuden romuttaa autonsa lunastuskuntoon. Tarpeeksi kovat vakuutusmaksut jäisivät maksamatta ja sopimukset voisi näin katkaista.
– Pohjola Vakuutuksen näkökulmasta tällaista ei missään tapauksessa ole suunnitteilla. Päin vastoin, Suomen suurimpana ammattiliikenteen vakuuttajana kannamme huolta ja haluamme kantaa vastuuta, jotta ammattiliikenne pääsisi kriisistä yli, Hiljander vakuuttaa.
Taksiyrittäjät ja yksityishenkilöt voivat tehdä ajoneuvolleen liikenteestä poiston. Tällöin vakuutusmaksuja ei pääsääntöisesti tarvitse maksaa.
Yritysten ja yksityisten tekemät liikenteestäpoistot ovat Hiljanderin mukaan lisääntyneet koronakriisin aikana 3–5 kertaisiksi normaalista.