Rajun lumisateen aikana suomalaiskaupungeissa on käytössä kolme aurausluokkaa.
Ensimmäiseen luokkaan kuuluvat pääreitit ja toiseen luokkaan bussireitit. Kolmas luokka koostuu asuntokaduista. Lumimyräkän aikana hoidetaan ensisijaisesti ensimmäisen ja toisen luokan väyliä.
– Kun on jatkuva rankka lumisade, kolmosluokalle ei päästä ollenkaan. Tämä on sitä varten, että turvataan joukko- ja työmatkaliikenne, Helsingin kaupungin rakennusviraston ylläpitoinsinööri Kaisa Komulainen kertoo MTV Autoille.
Lumisateen päättyessä ja kaluston vapautuessa siirrytään kolmannen luokan väylille, joissa toimenpideaika on kolme vuorokautta.
Rakennusvirastolla on tällä hetkellä lumikaaoksessa käytössä normaali kalusto.
– Paniikkia ei ole ja kalusto on koko ajan kiertämässä ja auraamassa. Pääreitit tuntuvat olevan ihan hyvässä kunnossa, mutta asuntokaduilla saa ajaa aika varovasti, Komulainen sanoo.
Tarvittaessa Helsingin rakennusvirasto voi siirtää puiston ja kadunrakentamisen puolelta työntekijöitä auraamiseen.
Komulaisen mukaan kantakaupungissa iso haaste on kadunvarteen pysäköidyt autot. Pitää olla tarkkana, mihin auton pysäköi, ettei se haittaa vaikkapa raitiovaunuliikennettä. Talvella pitää ottaa huomioon myös talviaikaiset pysäköintikiellot ja -järjestelyt.
– Esimerkiksi Herttoniemessä on vuoropysäköintiä. Tiettyinä päivinä saa pysäköidä toiselle puolelle katua ja tiettyinä päivinä toiselle.
Vuoropysäköinnin avulla katu pysyy hyvässä kunnossa ja bussit mahtuvat kulkemaan.
Suomessa tiet on jaettu esimerkiksi liikennemäärien ja liikenteellisen merkityksen mukaan talvihoitoluokkiin.