MTV:n vaalikoneeseen vastanneet eduskuntavaaliehdokkaat eivät lämpene alkoholimainonnan rajoitteille. Vain kristillisdemokraatit ja Suomen kommunistinen puolue pitävät säätelyä sopivana.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
MTV:n vaalikone
MTV:n vaalikoneen kysymyksiin on vastannut yli 1500 eduskuntavaaliehdokasta.
Etsi ehdokasta ja tutustu tarkemmin MTV:n vaalikoneeseen täältä.
Löydät kaikki MTV:n vaaliuutiset osoitteesta www.mtv.fi/vaalit.
MTV:n vaalikoneessa ehdokkaille esitettiin väite ”Alkoholimainonnan rajoitteiden tiukentaminen on esimerkki liiallisesta sääntelystä”.
Yhteensä 38 prosenttia kaikista vaalikoneeseen vastanneista ehdokkaista oli samaa mieltä väitteen kanssa ja 23 jokseenkin samaa mieltä. Yksitoista prosenttia oli eri mieltä ja 15 jokseenkin eri mieltä. Vastanneista 13 prosenttia ei ollut puolesta tai vastaan.
Vaalikone-alkoholimainonta
Vahvinta rajoitusten kannatus oli kristillisdemokraattien ja kommunistisen puolueen piirissä. Kristillisdemokraateista 70 prosenttia oli väitteen kanssa eri mieltä tai jokseenkin eri mieltä. Kommunistisen puolueen ehdokkaista eri mieltä tai jokseenkin eri mieltä on tasan puolet.
– Alkoholin haittavaikutukset ovat valtiolle niin kallis menoerä. Pitää tehdä mitä vaan sen eteen, että haittavaikutuksia voidaan vähentää, kristillisdemokraattien ehdokas Oulun vaalipiiristä tiivistää monen ajatuksia.
Kovinta kritiikki mainosrajoituksia kohtaan oli piraattien keskuudessa, jossa samaa mieltä väitteen kanssa oli 85 prosenttia ja jokseenkin samaa mieltä 12 prosenttia. Muutos 2011 ehdokkaista 88 prosenttia ehdokkaista oli samaa mieltä väitteen kanssa. Kokoomuslaisista väitteen kanssa samaa mieltä oli 60 prosenttia.
Moni piraattipuolueen ehdokkaista perusteli kantaansa holhouksen lopettamisella ja yksilönvapauden lisäämisellä.
– Lopetettakoon holhous ja siirryttäköön vapaaseen yhteiskuntamalliin, piraattipuolueen ehdokas Hämeen vaalipiiristä kommentoi.
Yksimielisten puolueiden lisäksi joissain puolueissa alkoholimainonta jakoi ehdokkaiden mielipiteitä. SDP:n ehdokkaista puolet on väitteen kanssa samaa mieltä tai jokseenkin samaa mieltä, kun taas 31 prosenttia on eri mieltä tai jokseenkin eri mieltä. Loput 19 prosenttia ei ota kantaa suuntaan tai toiseen. Myös vasemmistoliittolaisten joukot asian tiimoilta olivat hajaantuneet.
Oluenmyynnistä yksimielisyys
Jos valtaosa ehdokkaista ei lämpene mainonnan rajoituksille, eivät he lämpene myöskään keskioluen myynnin siirtämiselle Alkoon.
Ainoastaan viisi prosenttia ehdokkaista on samaa mieltä tai jokseenkin samaa mieltä sen kanssa, että keskioluen myynti pitäisi siirtää Alkoon.
Sen sijaan 88 prosenttia MTV:n vaalikoneeseen vastanneista ehdokkaista on eri mieltä tai jokseenkin eri mieltä keskarin Alkoon siirtämisestä.
vaalikone-keskikalja