Tätä vikuroivaa autoikonia ei ole valmistettu enää vuosiin, mutta silti niitä myytiin kesällä kaksi kappaletta

Muistatko vielä Dodge Viperin? Pahamaineisen jenkkimuskelin valmistus lopetettiin vuosia sitten, mutta sen perintö yhtenä kaikkien aikojen älyttömimmistä tuotantoautoista ei unohdu.

Vuonna 1991 markkinoille saapuneen Viperin taru jatkui aina elokuuhun 2017, jolloin tuotantolinjalta rullasi ulos viimeinen viidennen sukupolven yksilö.

Voisi kuvitella, että kaikki autot tehtaalta valmistuneet autot olisi myyty asiakkaille jo aikoja sitten, mutta nähtävästi niitä on jäänyt jälleenmyyjien varastojen kätköihin. Dodge nimittäin myi Yhdysvalloissa heinä–syyskuussa eli vuoden kolmannella neljänneksellä kokonaiset kaksi uutta Viperia.

Vuonna 2018 niitä meni kaupaksi yhteensä 19 kappaletta, ja seuraavana vuonna enää viisi. Aiheesta uutisoinut The Drive -autojulkaisu ei onnistunut löytämään uusia Vipereita yhdeltäkään yhdysvaltalaiselta jälleenmyyjältä, mikä antaa olettaa, että vielä myymättä olevat autot saattavat olla varastojen perimmäisissä nurkissa arvoaan kasvattamassa.

Viidennen sukupolven Viperin konepellin alla murisee 8,4-litrainen V10, joka tarjoilee tehoa 640 hevosvoimaa.

Ensimmäisen sukupolven Viperin V10:n tilavuus oli kahdeksan litraa ja hevosvoimiakin 400. Yhdistettynä takavetoon, kuusiloviseen manuaalilaatikkoon ja varsin epävakaaseen käytökseen etenkin korkeissa nopeuksissa sekä ABS-jarrujen puutteeseen, saavutti auto maineen hankalana kesytettävänä.

Viperit eivät ole suinkaan ainoita urheiluautoja, joita on jäänyt jälleenmyyjien nurkkiin pyörimään vuosia tuotannon päättymisen jälkeen. Esimerkiksi Lexus myi viime vuonna kolme tuliterää LFA-superuautoa, vaikka viimeinen yksilö valmistui jo vuonna 2012.

Lue myös:

    Uusimmat