Terrafamen uudeksi omistajaksi tuleva monikansallinen Trafigura on ryvettynyt useissa ympäristöskandaaleissa pitkin 2000-lukua. Yhtiö on muun muassa tuomittu miljoonan euron sakkoon vuonna 2010 myrkyllisen jätelastin laivaamisesta ja dumppaamisesta Norsunluurannikon suurimman kaupungin Abidjanin kaatopaikoille.
2:43
Norsunluurannikon viranomaiset arvioivat myrkyllisen jätteen aiheuttaneen 17 ihmisen kuoleman ja jopa sadantuhannen ihmisen sairastumisen. Jo ennen tuomiota Trafigura maksoi Norsunluurannikolle 150 miljoonaa euroa, ettei sen tarvinnut käydä oikeutta siellä. Myöhemmin yhtiö maksoi vielä korvauksia 31 000:lle uhrille.
Guardian-lehden haltuunsa saamista Trafiguran sisäisistä sähköposteista ilmeni, että yhtiö oli ollut täysin tietoinen jätteen myrkyllisyydestä.
Tuorein tapaus liittyy sveitsiläisen kansalaisjärjestön Public Eyen raporttiin viime vuodelta. Sen mukaan Trafiguraan kuuluva Puma Energy olisi myynyt myrkyllistä dieseliä Afrikkaan. Raportin mukaan yhtiö on myynyt Afrikkaan sekoitusta, jonka rikkipitoisuus ylittää satoja kertoja Euroopan raja-arvot.
Laadutonta öljyä sisältänyt alus räjähti
Toukokuussa 2007 Trafiguran jätettä kuljettanut Vest Tankin säiliöalus räjähti Norjan rannikolla. Norjan yleisradioyhtiö NRK kertoi lastin olleen niin huonolaatuista bensiiniä, että sen myyminen on Euroopassa laitonta. Alukselta levinnyt rikki sairastutti lähiseudun asukkaita. Myöhemmin selvisi, että aluksella yritettiin neutralisoida samanlaista vaarallista jätettä, jota Trafigura oli laivannut Norsunluurannikolle.
Trafigura on kiistänyt tämän jyrkästi. Sen mukaan polttoaineen laadun standardit määrittelevät kansalliset hallitukset, jotka yhtiön mukaan tiukasti säännöstelevät niin hintaa kuin sisältöä.
– Puma Energyn linja on tarjota kansallisten laatumääräysten mukaista polttoainetta kaikilla markkinoilla, joilla se operoi, yhtiö sanoo lausunnossaan.
Yhtiön mielestä Afrikan kaupunkien heikko ilmanlaatu on vakava asia, joka vaatii toimia maiden hallituksilta.
Lahjuksia Saddam Husseinille?
Yhtiötä on syytetty myös muun muassa öljyn hintojen manipuloimisesta Maltalla.
Lisäksi muun muassa BBC on kytkenyt Trafiguran Irakin Ruokaa öljystä -ohjelman lahjontaskandaaliin. Ohjelman tarkoituksena oli sallia taloussaarrossa olleen Saddam Husseinin Irakin viedä maasta rajattu määrä öljyä ja saada vastineeksi ruokaa ja lääkkeitä YK:n valvonnassa. Myöhemmin selvisi, että yli 2 000 yritystä oli maksanut lahjuksia Saddam Husseinin hallinnolle.
"Talvivaaran ympäristöturvallisuus hyvällä tasolla"
STT kysyi Trafiguralta, onko sen mielestä Talvivaaran ympäristöongelmille syytä tehdä jotain. Yhtiön edustaja vastasi Trafiguran luottavan kokeneeseen uuteen johtoon ja siihen, että nämä asiat on ratkaistu.
– Kaivoksen ympäristöturvallisuus on jatkuvasti kehittynyt, ja se on hyvällä tasolla, Trafiguran edustaja vastasi sähköpostilla.
STT ei ole tavoittanut Trafiguran toimitusjohtajaa Jeremy Weiriä. Helsingin Sanomille hän kertoi pitävänsä menneisyyden tapahtumia hyvin valitettavina. Hänen mukaansa ympäristöasiat ovat yhtiölle keskeisen tärkeitä.
– Trafigura on nykyään hyvin erilainen yhtiö kuin 5–6 vuotta sitten. Kerromme hyvin avoimesti liiketoiminnastamme, taloudestamme ja yritysvastuusta, vaikka emme ole pörssiyhtiö. Olemme ottaneet opiksemme menneisyyden virheistä, Weir sanoi HS:lle.