Teslan myyntiluvut romahtivat myös Suomessa – hyydyttääkö kauppaa Muskin sekaantuminen politiikkaan?

LK Tesla
Teslan sähköautojen myynti on supistunut selvästi niin Suomessa, muissa Pohjoismaissa kuin muualla Euroopassakin.AFP / Lehtikuva
Julkaistu 07.02.2025 12:06

MTV LIFESTYLE – STT

Vahva olettamus, että myynnin hupenemisella on yhteys Muskin rooliin politiikassa, sanoo tutkija.

Maailman rikkain ihminen Elon Musk on heittäytynyt mukaan Yhdysvaltain politiikkaan presidentti Donald Trumpin lähipiiriin. Voiko tällä olla yhteys siihen, että Muskin johtaman Teslan sähköautojen myynti on supistunut selvästi niin Suomessa, muissa Pohjoismaissa kuin muualla Euroopassakin?

–  Aika vahva hypoteesi (olettamus) on, että Muskin poliittisella aktiivisuudella ja Teslan myynnin hupenemisella on keskinäinen yhteys. Musk on saanut niin paljon huomiota ja hänen profiilinsa on muuttunut niin dramaattisesti, että mainehaitta saattaa vaikuttaa automyyntiin, arvioi boikotteihin perehtynyt yliopistotutkija Essi Pöyry Helsingin yliopiston kuluttajatutkimuskeskuksesta.

Pöyry muistuttaa, että aiemmin Musk nähtiin innovaattorina, ennakkoluulottomana keksijänä ja autoalan uudistajana.

–  Lisäksi ehkä ajateltiin, että hän on sähköautojen tekijänä ympäristöystävällinen. Muskin tulo poliittiseksi toimijaksi, joka vaikuttaa konservatiivisella kentällä, on aika iso muutos. Tämä ristiriita varmasti vaikuttaa tosi moniin kuluttajiin, Pöyry sanoo STT:lle.

Pioneerilla ei enää etumatkaa

Liikennesosiologiaan erikoistunut tohtori Kalle Toiskallio Liikennesuunnittelun Seurasta myöntää, että Muskin uusi poliittinen rooli voi olla eräs tekijä, joka vaikuttaa Teslojen kauppaan. Sen vaikutus ei kuitenkaan ole välttämättä ratkaiseva.

–  Toinen tekijä on se, että sähköautoissa alkaa olla jo tarjontaa. Kiinalaisen sähköautotuotannon lisäksi eurooppalaiset sähköautot alkavat olla hintaluokissa, jotka alkavat kolmosella tai nelosella. Teslan pioneerin rooli ja sen tuoma etumatka alkavat olla ohi.

Muutos on myös se, että sähköautoja ilmaantuu nyt myyntiin myös käytettyinä.

–  Suomessa käytettyjä autoja myydään vuosittain noin 400  000, kun uusia ostetaan parhaimmillaankin vain runsaat 100  000.

Kuluttajilla yleensä lyhyt muisti

Jos Elon Muskin tempautuminen politiikkaan on herättänyt boikottihenkeä autonostajissa, onko Muskin syytä olla asiasta huolissaan pidemmällä tähtäimellä?

–  Tutkimuksissa on havaittu, että kuluttajien järjestäytyminen tehokkaaseen boikottiin on tosi vaikeaa. Mutta Teslan tapauksessa kuluttajien ei tarvitse edes keskustella keskenään, että ryhdytäänkö boikottiin. On ikään kuin niin selkeä valinta olla ostamatta Teslaa tässä tilanteessa, jossa Musk näyttäytyy jopa maailmanjärjestystä uhkaavana hahmona, Pöyry sanoo.

Hänen mukaansa osassa tapauksista boikotit voivat olla sitkeähenkisiä, mutta useammin kuluttajat ovat pikemminkin lyhytmuistisia.

–  Osa boikoteista on hyvin lyhytkestoisia ja ikään kuin ailahtelevaisia. Näiden vaikutus yrityksen tulokseen tai menestykseen jää hyvin pieneksi, Pöyry kertoo.

Sen sijaan pitkäkestoinen boikotti voi olla yritykselle raskas.

–  Hyvä esimerkki Suomessa on viime ajoilta Teboilin tilanne. Yritys on venäläisomisteinen. En kutsuisi sanattomaksi sopimukseksi, mutta niin monelle suomalaiselle Venäjän nykypolitiikka on hyvin olennaisella tavalla asia, jota ei haluta tukea. Tällaisessa tapauksessa boikotin vaikutus on suuri, eikä protestin taustalla tarvitse olla ketään organisaattoria.

Tuoreimmat aiheesta

Tesla