Elintarvikkeen pakkaus vaikuttaa ostospäätökseen. Kauniiseen pakkaukseen laitettu tuote houkuttaa, vaikka halvempi tuote saattaa olla täysin samaa tavaraa.
Ihmiset maksavat usein pakkauksesta, sillä siihen yhdistetään laatu. Markus Ossi neuvoo kiinnittämään asiaan huomiota.
− Kaupan omat merkit ovat usein ihan samoja tuotteita kuin kalliit merkit. Ne tulevat samoista tehtaista, mutta ovat vain pakattu eri lailla.
Kaupan merkkejä halveksutaan turhaan. Ossi kannustaa kokeilemaan halvempaa tuotetta.
− Jos et pidä siitä, osta kalliimpaa. Silloin teet tietoisen päätöksen!
Kokeilu
Markus Ossi on testannut neuvoaan käytännössä. Hän osti kokeilussaan halpamerkkejä aina kun se oli mahdollista sekä vertaili tuotteiden kilohintoja.
Saadut säästöt puhuvat puolestaan.
− Normaalin ostoslistan lasku oli 52,63 euroa. Kun vaihdoin kaikki ostokset kaupan omiin merkkeihin tai halvempiin tuotteisiin, ostoskorin hinta tippui 37,01 euroon. Säästin 15,62 euroa, mikä tekee 29,7 prosentin säästön.
Ossin neuvot kiteytettynä: unohda merkkiuskollisuus, vertaile yksikköhintoja ja katse irtomyyntituotteisiin.
Studio55/Jenni Kokkonen
Saat Tarkan markan ajankohtaiset säästövinkit joka viikko sähköpostiisi tilaamalla Tarkan markan ilmaisen uutiskirjeen
Markus Ossin säästövinkit myös nettisivustolla ja blogissa
Tarkan markan Facebook-sivut