Ranska-Englanti-Saksa, 2010. Ohjaus: Roman Polanski. Käsikirjoitus Robert Harrisin romaanin pohjalta: Roman Polanski, Robert Harris. Kuvaus: Pawel Edelman. Leikkaus: Herve de Luze. Musiikki: Alexandre Desplat. Tuotanto: Roman Polanski, Robert Benmussa, Alain Sarde, Timothy Burrill. Pääosissa: Ewan McGregor, Pierce Brosnan, Kim Cattrall, Olivia Williams. Kesto: 128 min. Levittäjä: FS Film.
Kotiarestissa Sveitsissä istuva 76-vuotias Roman Polanski todistaa The Ghost Writerissa taitavansa yhä jännitteiden punomisen. Robert Harrisin kirjaan perustuva elokuva alkaa siitä, kun Englannin entisen pääministerin Adam Langin muistelmille etsitään uutta haamukirjoittajaa. Edellinen kirjoittaja Mike McAra on löydetty rannikolta hukkuneena. Uudeksi haamukirjoittajaksi palkataan Ewan McGregorin näyttelemä julkkiselämäkertojen kynäilijä.
Hän ei ole kunnianhimoinen tutkiva journalisti eikä läpimurtoromaanistaan haaveileva wannabe-kirjailija. Häntä ei myöskään kiinnosta politiikka, minkä vuoksi hänellä on politiikan liepeilijöitä parempi vainu siitä, mikä vetoaa tavalliseen lukijaan. Hän kirjoittaa nopeasti ja vetävästi, hänelle maksetaan ruhtinaallisesti ja hän on näkymättömään rooliinsa tyytyväinen. Kirjassa ja elokuvassa ei kummassakaan mainita koskaan haamukirjoittajan nimeä: hän jää yhtä anonyymiksi kuin työnsä.
Uusi haamukirjoittaja lennätetään Englannista USA:n itärannikolle Martha's Vineyardiin. Hän majoittuu aluksi saaren vaatimattomaan hotelliin mutta muuttaa pian turvallisuussyistä Langin kolkkoon residenssiin. Siellä hän aloittaa 600-sivuisen paperipinon muokkaamisen unettavasta faktojen latelusta inhimilliseksi ja sydämelliseksi henkilökuvaksi.
Haamukirjoittaja tuntee itsensä ulkopuoliseksi talossa, jossa kaikki ovat kireitä ja kiireisiä. Se, ettei käsikirjoitusliuskoja saa viedä pois tietystä huoneesta, tuntuu myös ylimitoitetulta varovaisuudelta. Elokuvan tempo kiihtyy haamukirjoittajan huomatessa, että hänen liikkeitään seurataan koko ajan. Yhtäkkiä haamukirjoittajalla on edessään ex-ministeri, jota syytetään sotarikoksista, tämän sotkuinen yksityiselämä sekä edeltäjänsä kuolema, joka ei ehkä ollutkaan onnettomuus tai itsemurha. Vyyhtiin on jotenkin sotkeutunut myös CIA.
Trillereiden kiinnostavia kysymyksiä on mm. se, keihin kaiken vehkeilyn ja kaaoksen keskellä oikein voi luottaa. Tätä elokuvankin haamukirjoittaja joutuu aprikoimaan ja ottamaan riskejä. Tony Blairin hahmon on sanottu kummittelevan Adam Langin taustalla. Kieltämättä muutamia helposti tunnistettavia yhtymäkohtia nousee esiin kuten se, että Englannin pääministeri vaikuttaa Valkoisen talon käskyläiseltä. Sotarikossyytteet olisi tarinassa voitu vaihtaa mihin tahansa toiseen poliittiseen skandaaliin. Skandaalin sisällöllä ei ole tarinan kannalta väliä vaan sillä, millaisiin valheisiin ja tekoihin se johtaa. Rinnastukset Hitchcockin elokuviin eivät siis ole hatusta vetäistyjä.
The Ghost Writer ei ole mikään häkellyttävän persoonallinen elokuva. Se on äärimmäisen huolellisesti tehty ja hyvin näytelty poliittinen trilleri, moderni film noir, jonka huumori on sivistynyttä, kuivakkaa ja piikikästä. Toisaalta ammattimaista ohjausta ei pidä koskaan väheksyä. Roman Polanski nostattaa pahaenteisiä aavistuksia tehokkailla kuvilla ja kuvakulmilla. Paranoidista tunnelmaa lisää rannikolla vallitseva sää, joka on yhdistelmä sadetta, ärhäkkää tuulta ja paksua harmautta. Myös elokuvan viimeinen kuva on todella hieno.
Teksti: Minna Karila