Suomen teillä kuoli heinäkuun aikana 25 ihmistä, käy ilmi Tilastokeskuksen ennakkotiedoista. Loukkaantuneita oli 589.
Luvuissa oli jonkin verran kasvua edellisvuoteen verrattuna. Kuolleita oli kolme ja loukkaantuneita 53 enemmän kuin vuoden 2017 heinäkuussa.
Kuolleista 13 liikkui henkilöautolla ja seitsemän moottoripyörällä. Kuolleita jalankulkijoita oli kaksi. Pakettiautolla, mopolla ja polkupyörällä liikkuneita uhreja oli yksi kutakin. Tieliikenteessä kuolleista miehiä oli 21 ja naisia neljä.
Tilastokeskuksen mukaan tammi–heinäkuussa on tapahtunut kaiken kaikkiaan 2 383 loukkaantumiseen tai kuolemaan johtanutta tieliikenneonnettomuutta. Onnettomuuksissa kuoli 114 ja loukkaantui 3 028 ihmistä.
Liikenteen uhrien määrä on toistaiseksi edellisvuotta vähäisempi. Kuolleita on 17 ja loukkaantuneita 29 vähemmän kuin vuonna 2017 samalla aikavälillä.
Liikenne muuttunut menneitä vuosia turvallisemmaksi
Useimmat kuluneen vuoden aikana tieliikenteessä surmansa saaneista tekivät matkaa henkilöautossa, mutta myös moottoripyöräilijät ja jalankulkijat näkyvät kuolintilastoissa korostuneesti.
Alkoholilla on ollut tänä vuonna aiempaa pienempi vaikutus loukkaantumisiin tai kuolemiin johtaneisiin onnettomuuksisiin. Henkilövahinkoihin johtaneita alkoholionnettomuuksia on kuluneena vuonna nähty 214 kappaletta. Edellisvuonna samaan aikaan määrä oli 258.
Tieliikenteen turvallisuus on parantunut kolmen viimeisen vuosikymmenen aikana, vaikka ajoneuvojen määrä on kasvanut. Vielä vuonna 1990 tieliikenteessä kuoli yli 700 ihmistä, mutta 2017 teille kuoli 230 ihmistä.
Suomen liikennehistorian ikävintä aikaa olivat vuodet 1965–1973, jolloin liikenteessä kuoli tuhatkunta ihmistä vuodessa. Vuonna 1975 voimaan tullut turvavöiden käyttöpakko ja yleisen nopeusrajoituksen alentaminen 80 kilometriin tunnissa vuonna 1978 käänsivät uhrimäärän laskuun.