Helsinkiläinen Timo oli eilen aikeissa lentää työmatkalle Espanjaan, mutta matka tyssäsi tyystin Helsinki-Vantaan lentoaseman kaaokseen. Kolmen tunnin koneessa odottelun, puhelinpalveluruuhkan ja kotona nukutun yön jälkeen hän viimein pääsi aamulla matkaan – tosin tälläkin kertaa myöhässä.
Eilen Suomeen iskenyt lumimyräkkä ja voimakas tuuli aiheuttivat ruuhkasuman Helsinki-Vantaan lentokentällä, kun Finavia joutui sulkemaan kaksi kolmesta kiitotiestä rajun sivutuulen takia. Myös Ilmailualan unionin IAU:n ylityökielto toi oman lisänsä ruuhkaan.
Timon osalta epäonni alkoi siitä, kun kello 17 Madridiin suunnitellun Finnairin lennon AY 1661 koneeseen nousu alkoi tunnin myöhässä. Odotus ei kuitenkaan loppunut siihen, sillä edessä oli vielä kolme tuntia istumista paikallaan seisovassa koneessa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Epätietoisuus ruumassa olevista tavaroista
Myöhästymisen syynä olivat keliolosuhteet ja IAU:n ylityökielto, mutta myös epätietoisuus ruumassa olevista tavaroista.
– Kapteeni ilmoitti, että ei saatu tietoa ruumassa olevista tavaroista, että onko siellä edellisen lennon vai sen lähtevän lennon tavaroita, joten ei voitu tehdä painolaskelmaa.
Koko kone odotti parkissa lentokentän henkilökunnan edustajaa, joka viimein ehti tarkastamaan asian. Seuraava odotuksen aihe oli traktori, jonka piti tulla työntämään kone pois paikaltaan.
– Se ei tullut ajoissa, ja yhdeksän aikaan henkilökunnan aikarajat tulivat täyteen, ja lento peruutettiin, Timo kertoo.
"Lumen poisto kyllä onnistuu, mutta mikään muu ei suju!"
Peruutuksen jälkeen hän yritti saada vielä samalle illalle lennot työtapaamiseen Madridiin, mutta Finnairin puhelinpalvelu oli pahoin ruuhkautunut eikä Timo saanut reititettyään lentoaan uudelleen. Onni onnettomuudessa oli, että koti sattuu sijaitsemaan melko lähellä, joten hän lähti nukkumaan omaan sänkyynsä.
– Jonotin yli tunnin Finnairin puhelinpalveluun yöllä. Sitten meidän yrityksen varauspalvelu varasi uuden lennon Saksaan ja siitä eteenpäin jatkoyhteyden Espanjaan.
Timo sanoo ymmärtävänsä luonnonolosuhteiden aiheuttaman viivästyksen, mutta parantamisen varaa asiakaspalvelussa olisi.
– Odotuksen aikana ei saatu ostaa mitään, mutta yksi lasi vettä tai mustikkamehua tarjottiin, hän kertoo kolmen tunnin odotuksen aikaisesta palvelusta.
– Lumen poisto kyllä onnistuu, mutta mikään muu ei suju! Se oli ihan onnetonta!
Timon mukaan koneen kapteeni sen sijaan teki parhaansa asiakkaiden ja lennon eteen. Matkustajat saivat häneltä yksityiskohtaista, uutta tietoa sitä mukaa, kun tilanne kehittyi.
Timo arvelee kapteenin jopa käyneen katsomassa lentokoneen hätäuloskäynnin ikkunasta, ovatko siivet jäässä ja onko jäänpoisto pakollinen toimenpide. Muuta syytä hän ei tarkkailulle keksi.
– Kapteeni pahoitteli kovasti, kun joutui perumaan lennon. Enempää ei ole tullut pahoitteluja, enkä ole päässyt muiden kanssa kontaktiin.
Myös aamun lento myöhästyi
Lentokentältä tänään aamulla tavoitettu Timo istui puhelun aikana jälleen koneessa, ja tällä kertaa suuntana oli Saksa, jonka kautta hän oli saanut jatkoyhteyden Espanjaan. Hänen pitäisi vielä ehtiä asiakastapaamiseen, mutta puhelun aikana tilanne vaikutti pahalta. Kapteeni nimittäin kuulutti koneen myöhästymisestä.
– Juuri tuli kuulutus, että konetta ei olekaan kuormattu. Tämä lentokentän toiminta on ihan sekaisin. Ne luulivat, että koneen luukut olivat kiinni, koska tavarat on kuormattu, mutta ne olivatkin kiinni, koska sitä ei ollut kuormattu.
– Voi olla, että jään Müncheniin istumaan pidemmäksi aikaa, koska jatkolento ei odota.
Finavian nettisivujen mukaan kone pääsi lopulta lähtemään kello 9.27, eli noin puolitoista tuntia aikataulustaan jäljessä.
"Tilanne oli todella hankala"
Finnairin mediasuhteiden johtaja Päivyt Tallqvist ei kommentoi yksittäisen lennon peruuntumisen syytä, koska yhtiö perui eilen 83 lentoa. Asiakasmäärissä se tarkoittaa Tallqvistin mukaan jopa 4 500 asiakasta Helsinki-Vantaalla sekä ulkokentillä.
– Meillä lähti liikenne ruuhkautumaan eilen aamupäivästä lähtien, kun Helsinki-Vantaalla oli vain yksi kiitotie käytössä, ja nämä ruuhkat valitettavasti kasaantuivat. Jouduimme lopulta perumaan 83 lentoa, ja suurin syy on sään aiheuttamat kapasiteettirajoitteet ja säätila muualla Euroopassa. Myös IAU:n ylityökielto vaikutti siihen, miten saatiin lisäresursseja, hän kertoo.
Tallqvistin mukaan satoja Finnairin asiakkaita joutui yöpymään Helsinki-Vantaalla, koska Etelä-Suomen hotellit oli varattu täyteen.
– Tilanne oli todella hankala. Olemme tviitanneet asiakkaille korvaushakemuslinkkiä, ja tietysti ensisijaisesti keskitymme siihen, että saadaan ihmiset määränpäihinsä.
Tallqvist arvioi, että tilanne normalisoituu torstaihin mennessä.
– Aamulla on muutama yksittäinen lento jouduttu perumaan eilisen kerrannaisvaikutuksen takia. Tänään meidän kaukoliikenne on jonkin verran myöhässä, koska eilen lennot pääsivät lähtemään Aasiaan niin myöhään, niin ne palaavatkin myöhässä.