Tekniikan Maailma kertoo Suomessa tehdystä ja yhdysvaltalaisessa tiedelehdessä julkaistusta tutkimuksesta, jossa selvitettiin yhteyttä miesten älykkyyden ja heidän autonostopäätösten välillä.
Journal of Consumer Psychology -lehdessä vuonna 2017 julkaistussa tutkimuksessa todettiin, että miehen älykkyys vaikuttaa hänen autonsa päästöihin yhtä paljon kuin hänen tulonsa – ja jopa enemmän kuin ikä tai kotitalouden pääluku.
Tutkimuksessa käytiin läpi 140 000 autonostotapahtumaa pääkaupunkiseudulla vuosilta 2008–2011. Miesten älykkyysmittarina käytettettiin heidän varusmiespalvelusaikana suorittamiaan testejä, mutta tutkijoille luovutetusta aineistosta oli poistettu kaikki henkilötiedot.
Mitä älykkäämpi mies, sitä vihreämpi auto
Hankenin kauppakorkean professorin Jaakko Asparan sekä Templen yliopiston Xueming Luon ja Yalen Ravi Dharin tutkimuksessa kävi ilmi, että ne miehet, jotka olivat saaneet korkeampia pisteitä kognitiivisia taitoja mittaavissa testeissä, ostivat myös vähäpäästöisempiä autoja.
Ero eri kognitiivisilla taidoilla varustettujen kuluttajien autojen päästöissä oli noin kolme prosenttia.
Tekniikan Maailman mukaan aiemmin tänä vuonna Journal of Consumer Research -lehdessä julkaistu tutkimus osoitti, että mitä älykkäämpi kuluttaja, sitä todennäköisemmin hän suosii myös yhteiskäyttöautoja.
Yhteys älykkyyden ja yhteisomisteisten autojen välillä oli tutkimuksessa merkittävästi suurempi kuin vähäpäästöisten autojen tutkimuksessa: jopa viisinkertainen.