Halpakauppaketju Tokmanni kasvatti myyntiään ja paransi kannattavuuttaan viime vuoden lopulla.
Yhtiön vertailukelpoinen liikevoitto kohosi loka-joulukuussa 45,3 miljoonaan euroon, kun se vuotta aiemmin oli 32 miljoonaa euroa. Liiketoiminnan kannattavuutta kuvaava liikevoittomarginaali kohosi noin 14 prosenttiin.
Monenlaista tarviketta myyvä Tokmanni on kuulunut korona-ajan voittajiin, kun ihmiset ovat tartuntoja vältellessään keskittyneet esimerkiksi kotoiluun ja mökkeilyyn. Tokmannin mukaan viime vuonna erityisen hyvin kävivät kaupaksi piha- ja puutarhakalusteet, urheilu-, hyvinvointi- ja harrastustuotteet, kodin sisustustuotteet sekä pesu- ja puhdistusaineet.
Liikevaihtoa kertyi vuoden loppuneljänneksellä 326,5 miljoonaa euroa eli runsaat 40 miljoonaa euroa enemmän kuin vertailukaudella.
Tokmanni kertoo, että viime vuonna kaikki sen myymälät olivat avoinna eikä yhtiön tarvinnut turvautua lomautuksiin. Tokmannilla on lähes 200 myymälää eri puolilla Suomea.
Tokmannin mukaan asiakkaiden käyttäytymiseen ja siten myös yhtiön tulevaisuuden näkymiin vaikuttaa voimakkaasti koronapandemia ja sen hoidon kehittyminen tämän vuoden aikana. Tokmanni ennustaa tämänhetkisessä tilanteessa lievää liikevaihdon kasvua tälle vuodelle. Vertailukelpoisen liikevoiton odotetaan pysyvän euromääräisesti edellisvuoden tasolla.
Tokmannin hallitus ehdottaa osingon nostamista 0,85 euroon osakkeelta. Vuotta aiemmin osinkoa jaettiin 0,62 euroa osakkeelta.