Kiinan GP:n aika-ajoissa nähtiin lauantaina erikoisia tapahtumia, kun Red Bull - ja Haas-kuljettajat eivät ehtineet ajaa toista nopeaa kierrosta ratkaisevassa kolmannessa osiossa.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Kiinan GP suorana 12.-14.4.
Su: Kiinan GP klo 09.10, ennakkotunnelmat klo 08.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa!
Valtteri Bottas ajoi upeasti paalupaikalle Kiinassa, mutta silti aika-ajojen puhuttavin tilanne ei koskenut suomalaista. Red Bullin Max Verstappen tylytti aika-ajojen jälkeen rajusti kilpatovereitaan, joiden hidastelun myötä Verstappen, Pierre Gasly, Kevin Magnussen ja Romain Grosjean eivät ehtineet aloittaa toista nopeaa kierrosta viimeisessä osiossa.
LUE MYÖS: Max Verstappen purkautui rajusti kilpailijoilleen: "Minä pilaan heidänkin aika-ajonsa jatkossa!"
Erikoinen tilanne herätti paljon keskustelua myös C Moren studiossa. Ossi Oikarinen selvensi, että jokainen kuljettaja pyrkii aloittamaan aina oman aikakierroksensa niin myöhään kuin mahdollista. Nyt tämä koitui rajusti Verstappenin ja muiden kohtaloksi.
– Jokainen yrittää päästä sinne niin myöhään kuin mahdollista. Lewis Hamilton veti tätä letkaa erittäin hitaasti. Verstappen itsekin sanoi, että on herrasmiessopimus, että ei lähdetä viimeisellä sektorilla kikkailemaan, Oikarinen toteaa.
LUE MYÖS: Kohukuski otti suoraan kantaa Max Verstappenin aika-ajot pilanneeseen hässäkkään: "He tekivät oikein"
Kaikki eivät kuitenkaan jääneet letkaan odottelemaan, sillä aika kellossa kävi vähiin.
– Sebastian Vettelhän veti ohi Red Bull -autoista ja pääsi sille kierrokselle. Red Bull -kuskeja olisi pitänyt varoittaa jo paljon aikaisemmin, että aika käy tiukaksi. Joko olet herrasmies tai otat sen kierroksen, Oikarinen summaa.
LUE MYÖS: Sebastian Vetteliltä järjen ääntä Max Verstappenin pikkupoikamaista purnausta vastaan
Monesti ajatellaan, että kuljettajat viivästyttävät radalle lähtöään viimeiseen asti, jotta rata paranisi ajojen edetessä. Mikä vaikutus radalle lähtemisen viivästyttämisellä on kierrosaikaan? Toni Vilanderilla on myyttiin oma painava näkemyksensä.
– Ei juuri mitään. Se on se trendi ja tapa, miten edetään. Se olisi tärkeää, että nopeimmalla kierroksella olisi mahdollisimman paljon kuljettajia. Silloin vältytään siltä haittatekijältä, että joku ajaa hidasta kierrosta ja joku on aikakierroksella, mutta viimeisen viiden minuutin aikana radassa ei tapahdu mitään muutosta, Toni Vilander vakuuttaa.