Mercedes-pomo Toto Wolffin puheet Red Bullin aloittaman F1-moottorituotannon siirtymisestä suoraan Volkswagenin jatkettavaksi ovat täysin tuulesta temmattuja, väittää Red Bullin moottoriurheilupomo Helmut Marko.
Volkswagen-konsernin tuloa formula ykkösiin on huhuttu pariin otteeseen vuosien saatossa. Viimeisimmät huhut alkoivat yltyä keväällä, kun konsernin moottoriurheilujohtaja Fritz Enzinger vahvisti BBC:lle, että yhtiössä on suurta kiinnostusta lajia kohtaan.
LUE MYÖS: Valtteri Bottas harvinaisen uhmakkaana – aikoo varmistaa Lewis Hamiltonia paremman kohtelun: "Kaikki munat minun koriini"
Volkswagenin konsernista Audi ja Porsche ovat etunenässä mahdollisia brändejä, jotka saatettaisiin nähdä tulevaisuudessa F1-sarjassa.
Huhujen levittämiseen osallistui hiljattain myös Mercedes-pomo Toto Wolff, jonka mukaan Red Bullin ja Volkswagenin yhteistyön viimeaikainen tiivistyminen ”ei ole mikään salaisuus”.
Red Bull rakentaa parhaillaan F1-voimayksiköitä valmistavaa tehdasta päämajansa yhteyteen Milton Keynesiin. Talli jatkaa Hondalta jäävää tuotantoa, kun japanilaisyhtiö lähtee sarjasta tämän kauden jälkeen.
Red Bullin neuvonantaja Helmut Marko ei pidä Wolffin vihjailuista, että tiimi ottaisi Hondan valmistamat moottorit haltuunsa ja ojentaisi ne patenttisuojan vastaisesti suoraan Volkswagenin haltuun.
– Tuo on täyttä hölynpölyä. Se olisi epäreilua, emmekä me suunnittele sellaista, Marko vastaa F1-insider-sivustolle.
Red Bull sai aiemmin toiveensa läpi ja jäädytettyä F1-sarjan moottorikehityksen vuoteen 2025 asti. Tämä oli ehtona sille, että yhtiö pystyi ottamaan voimayksiköt vastuulleen, ja tästä lupauksesta Red Bull aikoo myös pitää kiinni.
– Niin kauan kuin nykyiset säännöt ovat voimassa, olemme täysin yksin vastuussa moottoreista, Marko vakuuttaa.
– Siitä huolimatta olemme avoimia tulevaisuuden kumppanuuksille, on se sitten moottorin nimeämistä tai jotain enemmän, niin se on hyvin mahdollista ja jopa toivottavaa, koska silloin kustannukset saataisiin pidettyä kurissa.
– Mutta se, olisiko kyseessä mainitsemani valmistaja (Volkswagen) tai joku muu, on täysin auki vielä tässä kohtaa, Marko kertoo.