Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Toyota kehittelee uutta pikkusporttia

Julkaistu 29.10.2015 10:13
Toimittajan kuva

Vesa Eskola

toimitus@teknavi.fi

Toyota esitteli Tokion autonäyttelyssä uuden kompakti sportin – tosin vasta tutkielmana. 3,99 metriä pitkä S-FR-konsepti on 1,32 metrin korkuisena melko menevän näköinen sukkula. Auton muodoissa on hieman yhtäläisyyttä reilut 25 senttiä pidempään GT-86:aan, mutta kokonaisuus on pyöreämpi ja samalla hitusen sympaattisempi. Se on siinä ja siinä, onko S-FR jopa liian neitiauto.

Pitkän keulan sisällä mutta silti riittävän takana etuakselin päällä lepää 1,5-litrainen bensakone, ja sen tarjoamat noin 130 heppaa välitetään takapyörille 6-portaisen käsivaihteiston välityksellä. Kuulostaa ehdalta hauskanpitolaitteelta. Renkaat ovat 16-tuumaiset, ja S-FR painaa hieman alle tuhat kiloa.

Kompaktista koostaan huolimatta S-FR on nelipaikkainen, joskin takapenkille ahtautuu mieluusti vain pienikokoinen lapsi. Ohjaamo on GT-86:n tapaan melko puritistinen, eli tässä autossa on keskitytty oleelliseen.

Kun autoilusta on tullut meille monille rutiinia, on jotenkin ilahduttavaa, että maailmalla näyttäisi olevan menossa trendi kehitellä vielä tavallisen palkkatyöläisen ostettavissa olevia hauskanpitolaitteita. Vauhti ei ole kuitenkaan se urheilullisen auton ainoa kriteeri, hymyn tuomiseen kasvoille riittää pelkkä vauhdin tuntu.

Mitoiltaan, painoltaan ja moottoriteholtaan S-FR asettuu – yllätys, yllätys, aika lähelle Mazda MX-5:ttä. Ainoa selvä ero on siinä, että Toyota on umpinainen coupe.

Lisää aiheesta:

Koeajossa kovakattoinen Mazda MX-5 RF – coupé ja roadster samassa paketissaKoeajossa Toyotan päitä kääntävä hybridi-crossoverKerrankin ajossa räväyttävä Toyota, yksi toive kuitenkin olisi…Koeajossa avoautouutuus Italiasta – kun mikään ei ole kiellettyä...Koeajo: Mercedeksen tähtäimessä BMW X4Koeajo: Need for Speed Bentleyn tapaan
ToyotaAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Toyota
  • 4.12.10:38
    F1

    Toyotalta merkittävä F1-uutinen

  • 30.10.14:11
    Autot

    Toyota kutsuu Suomessa yli 1 250 autoa tarkastukseen

  • 9.10.11:30
    MM-ralli

    Manageri teki Kalle Rovanperälle vastarintaa – naurahtaa "isoista summista"

  • 12.9.17:59
    Takaisinkutsut

    Toyotalla mittava takaisinkutsu Suomessa

  • 18.8.17:27
    Auton ostaminen

    Tarve vain puolikkaalle Toyotalle? Huutokauppailmoitus hämmentää