Toyota esitteli Tokion autonäyttelyssä uuden kompakti sportin – tosin vasta tutkielmana. 3,99 metriä pitkä S-FR-konsepti on 1,32 metrin korkuisena melko menevän näköinen sukkula. Auton muodoissa on hieman yhtäläisyyttä reilut 25 senttiä pidempään GT-86:aan, mutta kokonaisuus on pyöreämpi ja samalla hitusen sympaattisempi. Se on siinä ja siinä, onko S-FR jopa liian neitiauto.
Pitkän keulan sisällä mutta silti riittävän takana etuakselin päällä lepää 1,5-litrainen bensakone, ja sen tarjoamat noin 130 heppaa välitetään takapyörille 6-portaisen käsivaihteiston välityksellä. Kuulostaa ehdalta hauskanpitolaitteelta. Renkaat ovat 16-tuumaiset, ja S-FR painaa hieman alle tuhat kiloa.
Kompaktista koostaan huolimatta S-FR on nelipaikkainen, joskin takapenkille ahtautuu mieluusti vain pienikokoinen lapsi. Ohjaamo on GT-86:n tapaan melko puritistinen, eli tässä autossa on keskitytty oleelliseen.
Kun autoilusta on tullut meille monille rutiinia, on jotenkin ilahduttavaa, että maailmalla näyttäisi olevan menossa trendi kehitellä vielä tavallisen palkkatyöläisen ostettavissa olevia hauskanpitolaitteita. Vauhti ei ole kuitenkaan se urheilullisen auton ainoa kriteeri, hymyn tuomiseen kasvoille riittää pelkkä vauhdin tuntu.
Mitoiltaan, painoltaan ja moottoriteholtaan S-FR asettuu – yllätys, yllätys, aika lähelle Mazda MX-5:ttä. Ainoa selvä ero on siinä, että Toyota on umpinainen coupe.