Elfyn Evans löysi Ruotsin MM-rallissa vauhdin, johon kukaan ei pystynyt vastaamaan. Sen avulla hänestä tuli ensimmäinen Ruotsissa voittanut brittikuski.
LUE MYÖS: Kalle Rovanperä hyökkää seuraavaksi Jari-Matti Latvalan ennätyksen kimppuun – "Minun on yritettävä lyödä se"
Toyotan WRC-autolla vasta toista kertaa kilpaillut Evans näytti heti rallin alussa, kuka tynkäviikonloppuna tulee kääntämään pienet erot edukseen. Avauspäivän jälkeen eroa Hyundain Ott Tänakiin oli kahdeksan sekuntia ja toisen päivän jälkeen 17,2 sekuntia.
Suoritusvarmalla ajolla Toyota-kuljettajasta tuli ensimmäinen Ruotsin MM-rallin voittanut britti.
– Olen todella onnellinen. Tämä oli meiltä erinomainen viikonloppu. Löysimme jo testierikoiskokeella hyvän tuntuman autoon, joka toimi kilpailun alusta saakka erittäin hyvin. Siitä sai itseluottamusta puskea eteenpäin, mikä on tärkeä asia, Evans kertasi.
Evansilla oli mahdollisuus jahdata jättipottia sunnuntain Power Stage -pätkällä, jolla oli jaossa vielä muutama lisäpiste. Evans kuitenkin päätti ennemmin varmistella voittoaan kuin hakea lisäpisteitä riskillä.
– Yritin päästä hyvään rytmiin. Huomasin kuitenkin, että riskitasot pidon suhteen olivat korkealla. Liiallisella puskemisella muutaman pisteen takia hinta olisi voinut nousta todella korkeaksi, walesilainen analysoi.
Walesissa 2017 ensimmäistä voittoaan juhlinut kuljettaja nappasi nyt uransa toisen WRC-luokan osakilpailuvoiton. Samalla Evans, 31, nousi MM-sarjan kärkeen tasapistein Hyundain Thierry Neuvillen kanssa.
LUE MYÖS: Toyotan iso pomo murheellisena Jari-Matti Latvalan kohtalosta – antoi ison lupauksen
Menestyksellä on myös omat varjopuolensa. Tässä tapauksessa Evansin kohdalla se tarkoittaa aura-auton roolin lankeamista hänelle seuraavaan MM-ralliin Meksikossa.
– Ei se välttämättä ole huono asia, jos sataa. Aina on toivoa, Evans naurahti.
Vaikka ajoalusta muuttuu, Evans näkee Meksikon jatkavan Monte Carlon ja Ruotsin viitoittamalla tiellä. Kaikki kilpailut vaativat kuljettajan mukaan omia erityisominaisuuksiaan.
– Sora on kauden pääelementti. Se lisääntyy pikkuhiljaa ja sen kautta autoon pitää saada entistä enemmän tuntumaa, Evans pohti.