Toyota Land Cruiser -maasturin muuttaminen pakettiautoksi johti verosäästön sijaan valtavaan loppulaskuun työn tilanneelle yritykselle.
Helsinkiläinen yritys osti Toyota Land Cruiser -maastoauton noin 45 000 eurolla. Hinta sisälsi Land Cruiserin muuttamisen henkilöautosta pienemmän autoveron pakettiautoksi eli autosta tehtiin virallisesti kaksipaikkainen. Toimenpiteestä maksettiin noin 200 euroa.
Ensimmäisessä määräaikaiskatsastuksessa odotti kuitenkin yllätys, sillä katsastusmiehen mukaan auto ei vastannut alempaan ajoneuvoveroluokkaan kuuluvaa pakettiautoa, koska auton takaistuinten selkänojat olivat pystyssä ja niiden istuintyynyt olivat paikoillaan. Auto oli rekisteröity kaksipaikkaiseksi.
Myyjän tarkoituksena oli ollut toteuttaa pakettiautomuutos aiemmin noudattamansa käytännön mukaisesti poistamalla tavaratilan istuimet kokonaan siten, että istuinosien lisäksi myös selkänojat olisi poistettu.
Ostaja oli kuitenkin itse selvittänyt, että muutos oli mahdollista toteuttaa siten, että selkänoja jätettiin paikoilleen. Ostaja oli pyytänyt myyjää suorittamaan muutoksen jättämällä selkänojan tavaratilaan.
Auton omistaneen yrityksen mukaan takapenkkejä ei oltu koskaan käytetty ihmisten kuljettamiseen. Auton ostanut yritys vaati käräjäoikeudessa noin 22 000 euron autoveroa vastaavaa summaa vahingonkorvauksena, minkä myyjäliike kiisti.
Hovioikeus ei muuttanut päätöstä
Viranomaisen ohjeistuksen mukaan selkänojat voidaan jättää tavaratilaan, mutta niiden täytyy olla lukittuina ala-asentoon.
Paikoillaan olleiden istuintyynyjen vuoksi käräjäoikeus hylkäsi helsinkiläisyrityksen kanteen. Sen mukaan työn toteuttanut yritys ei ollut sortunut huolimattomuuteen.
– Ostaja oli muutoskatsastuksen ja ensirekisteröinnin jälkeen nostanut ajoneuvon selkänojat pystyasentoon sekä lisännyt tavaratilaksi tarkoitettuun takaosaan pystyasennossa olleiden selkänojien eteen istuintyynyt. Tyynyjen lisääminen lukitsemattomien ja pystyyn nostettujen selkänojien eteen oli mahdollistanut ajoneuvon käyttämisen henkilöautona useamman kuin kahden henkilön kuljetukseen tai vähintään saanut tilanteen näyttämään siltä, oikeuden dokumenteissa kerrotaan.
Ostaja valitti päätöksestä hovioikeuteen, joka ei kuitenkaan nähnyt perusteita päätöksen muuttamiselle. Hovioikeus antoi päätöksensä 20. maaliskuuta.
Ostajan maksettavaksi jäi yli 20 000 euron autoveron lisäksi myös reilun 49 000 euron edestä oikeudenkäyntikuluja. Kaikki muutostyöstä syntyneet ylimääräiset kustannukset nousivatkin näin ollen noin 70 000 euroon.
Aiheesta uutisoi ensimmäisenä Ilta-Sanomat.
Lähde: Helsingin hovioikeus